GIRO HELIOS SPHERICAL MIPS

Kask HELIOS SPHERICAL to kolejna propozycja Giro. Jest to kask z serii ROAD CYCLING HELMETS.

W porównaniu do modelu Synthe (MIPS) oraz AETHER SPHERICAL wyszedł taki trochę “mix” obu modeli. Technologicznie oraz konstrukcyjnie również “mix”. W sensie pozytywnym, ale oceńcie sami.


Co mówi producent

Sercem niezwykłej konstrukcji i wydajności Heliosa jest technologia sferyczna, która wykorzystuje konstrukcję kulowo-nasadową zasilaną przez MIPS®, wiodący na rynku system ochrony mózgu, który może pomóc zmniejszyć siły obrotowe. Technologia Spherical umożliwia obracanie się zewnętrznej wyściółki kasku wokół wewnętrznej wyściółki podczas zderzenia, a także umożliwia progresywne nakładanie warstw wewnętrznej i zewnętrznej wyściółki, aby zapewnić bardziej wszechstronną ochronę i wydajność. Oprócz zaawansowanej ochrony głowy, 15 otworów wentylacyjnych tunelu aerodynamicznego Helios zapewnia wyjątkową moc chłodzenia, która jest wzmocniona przez nasz opatentowany system dopasowania Roc Loc 5 Air oraz pluszową, antybakteryjną wyściółkę XT2, która zapewnia wyjątkową absorpcję potu. To idealny wybór na Twoje przygody na szosie i szutrze.

  • MIPS Spherical – w zasadzie niewidoczna warstwa o niskim współczynniku tarcia, umieszczona w dwóch warstwach pianki eps, w wyniku czego zredukowano siły obrotowe i wyeliminowano plastyczną płaszczyznę poślizgu. Przekierowuje energię uderzenia poprzez umożliwienie obracania się zewnętrznej okładziny kasku niezależnie od wewnętrznej okładziny w uderzeniu kątowym.
  • Typ obudowy: Poliwęglanowa powłoka
  • Liczba otworów wentylacyjnych: 15
  • Wnętrze: Technologia sferyczna, zasilana przez MIPS®
  • Płeć: Unisex
  • System dopasowania: Roc loc 5 air
  • Typ wkładki wewnętrznej: Dwie wkładki z pianki eps z progresywnym warstwowaniem
  • Waga produktu: 270g (rozmiar M)
  • Rozmiary: S (51–55cm) M (55–59cm) L (59–63cm)
  • Certyfikacja U.S.: cpsc bicycle for ages 5+, E.U.: CE EN1078

Konstrukcja kasku

Jak wyżej podaje producent technologii jest sporo. Taki tam kask, a jednak rozwiązań technologicznych sporo. Dodam, że podam w dalszej części wpisu.

Skorupa kasku tworzy bardzo solidny i kompaktową bryłę. Tak jak pisałem wcześniej. Helios to połączenie szosowej wersji Synthe oraz Aether.

Kask ma nieco większe otwory niż standardowe kaski sprawia, że kask jest faktycznie futurystyczny.

Tutaj pojawia się 15 otworów z wewnętrznymi kanalikami. W modelu GIRO Synthe (MIPS) było ich aż 19, w Aether 11. Czy ilość jest wyznacznikiem dobrej wentylacji? Trudne pytanie, bo pomimo 11 otworów w Aether wentylacja jest najlepsza.

Model Helios posiada 15 wlotów, co przekłada się ma “wypośrodkowaną” wentylacje.

Zastosowane technologie/rozwiązania. Jest ich naprawdę dużo. Opis pochodzi od producenta GIRO, ale ja w dalszych etapach wpisu ocenie ów technologie w praktyce.

  • Six-piece shell – oszałamiający kształt stworzony jest przez sześć pojedynczych kawałków poliwęglanu wokół serii masywnych otworów wentylacyjnych.
  • Aura reinforcing arch – integralność strukturalna jest wzmocniona przez nietłukący się i półprzezroczysty łuk wzmacniający AURA, który biegnie przez kask.
  • Deep Internal Channeling – w połączeniu z masywnymi otworami wentylacyjnymi wewnętrzny kanał wymusza przepływ powietrza przez skórę głowy, zapewniając niezwykłą moc chłodzenia.
  • Eyewear Docking Points – zintegrowane punkty osadzania okularów, z gumowymi uchwytami pomagają zabezpieczyć okulary przeciwsłoneczne.
  • Progressive Layering – Aether wykorzystuje piankę EPS o wielu gęstościach, aby zmniejszyć wagę i zarządzać szerokim zakresem energii uderzenia.
  • Nanobead EPS Foam – aby osiągnąć smukłą i szczupłą sylwetkę bez uszczerbku dla standardów ochrony, użyto w Aether polistyrenu ekspandowanego mikroperełkami.
  • Roc Loc 5+ Air Fit System – oprócz regulacji retencji na ergonomicznym i kompaktowym pokrętle, rowerzyści mogą regulować pionowe ustawienie i asymetrycznie dostroić punkty kontaktowe.
  • MIPS Spherical – zmodernizowana wersja systemu ochrony mózgu MIPS, który eliminuje plastikową płaszczyznę poślizgu oryginalnego projektu MIPS.
  • In-Mold Construction – konstrukcja ta łączy twardą zewnętrzną skorupę z poliwęglanu z amortyzującą piankową wyściółką kasku. Proces łączenia pozwala na lepsze systemy wentylacyjne, dzięki czemu kaski “in-mold” są lżejsze i chłodniejsze niż tradycyjne kaski.
  • Wind Tunnel Wentilation – kaski Giro są stworzone z użyciem naszego prawnie zastrzeżonego systemu wentylacji Wind Tunnel. Ten opracowany wzór łączy aktywne odpowietrzniki w powłoce kasku z kanalikami wydechowymi wewnątrz kasku, które wpychają świeże, chłodne powietrze nad i wokół głowy jadącego jednocześnie wypychając na zewnątrz gorące i zastałe powietrze. To jest najbardziej wydajny system chłodzący, z dostępnych, i możesz poczuć różnicę za każdym razem jak jedziesz.

Mamy do wyboru trzy rozmiary kasku (S, M, L), a precyzyjne dopasowanie zapewnia regulacja wspomniana powyżej Roc Loc 5+ Air .

Ten system dopasowujący i uruchamiany jest przez mini pokrętło. Rozwiązanie stosowane w poprzednio opisywanych modelach: Synthe, Aether.

Oczywiście ważna kwestia to design. Do wyboru jest kilka wersji kolorystycznych (na fotkach jest mój kolor, czyli matte black red) – wiadomo czerwony najszybszy…, zawsze:) Natomiast w menu są dostępne (link do kasków):

  • matte black fade highlight yellow
  • matte warm black
  • matte black fade
  • matte white silver fade
  • matte ano blue
  • matte black xing
  • matte charcoal mica

Zapinanie jest na zdjęciach w drugim rzędzie. Zapina się i tyle. Czego chcieć więcej.


Waga

Generalnie producent podaje wagę 270g dla rozmiaru M. Mało czy dużo? W sam raz. Nie czepiam się takich szczegółów. Jest w odczuciach lekki i poręczny.


Komfort użytkowania / dopasowanie do głowy

Kolejnym dość kluczowym aspektem jest idealne dopasowanie kasku do głowy. Tutaj bez zmian vs. poprzednie modele. Rozmiar M pasuje tak samo dobrze jak wcześniej.

Pokrętło również działa sprawnie, czyli zgodnie z opinią producenta.

Aaaa… jest coś jeszcze co oczywiście było w poprzednich modelach, ale chyba działa nieco mniej. Wkładanie okularów jest możliwe, ale nie tak łatwo wcelować.

  • Eyewear Docking Points – zintegrowane punkty osadzania okularów, z gumowymi uchwytami pomagają zabezpieczyć okulary przeciwsłoneczne.

Ciekawe jest również możliwość odklejana materiałowej opaski na czole. Z reguły jest to przyklejane i nie można tego wyprać. Tutaj jest do wykonane poprawnie i można jeździć w higieniczny czystym kasku:)


Bezpieczeństwo

Cóż… tutaj producent daje nam do dyspozycji system MIPS, o którym pisałem powyżej. W praktyce niestety udało mi się kask przetestować:(

Taka sytuacja miała miejsce podczas wyścigu MTB, w którym sarna znokautowała mnie w trakcie jazdy. Cała relacja na Instagramie: https://www.instagram.com/stories/highlights/17940265534541513/ 

Uwaga, zdjęcia oraz film są dla ludzi o mocnych nerwach.

A na koniec…, kask posiada certyfikat www.cpsc.gov, czyli taki tam certyfikat pozwalający na sprzedaż kasków w USA. Nie wiem czy ten certyfikat jest znaczący, ale dorzucam kolejny link, gdzie możecie sobie porównać ów standard z innymi standardami plus sprawdzić co i jak testują: Link do tekstu: helmets.org

Reasumując: kask jest bezpieczny. W praktyce również.



Ogólne wnioski

Kask przeznaczony do jazdy na szosie, ale w mojej ocenie MTB/Gravel to jego prawdziwe powołanie. Mówimy o kolarstwie MTB, czyli nasze piękne maratony i XC oraz Gravel style.

Kask na pewno posiada wiele rozwiązań, które są korzystne pod kątem m.in. bezpieczeństwa – bo w zasadzie po to jest kask, ale ma też być funkcjonalny i wielozadaniowy. Dodatkowo ładnie wyglądać i leżeć komfortowo na głowie.

Wind Tunnel Wentilation, czyli prawnie zastrzeżony systemu wentylacji Wind Tunnel. Generalnie działa. Latem ok, jesienią ok. A zimą? Lepiej niż Aether, który jest zbyt przewiewny. Dlatego czapka kolarska zimowa + Helios sprawdza się na plus.

Wkładanie okularów też prawie na plus. Eyewear Docking Points jest lepszy w modelu Aether. W tej wersji Helios niestety trochę trzeba się skupić, aby poprawnie włożyć okulary.

Możecie również spojrzeć na filmik o kasku, który znajdziesz tutaj.


JAZDA 

Bez zmian. Kaski GIRO w każdym modelu, w którym jeździłem są bardzo wygodne i sprawiają wrażenie, że są “na ciebie”.

Jedyna, w sumie zasadnicza różnica polega na systemie chłodzenie oraz wielkości konstrukcji. Jest bardziej kompaktowo albo nieco szerzej. Nie wiem jak to dokładnie opisać, ale Helios jest optycznie mniejszy i niż Aether.

Helios w akcji!


Wady i zalety

Zalety:

  • W moim przekonaniu największym plusem jest dopasowanie kasku do głowy, czyli standard GIRO. Zawsze.
  • Kolejna sprawa na korzyść to wentylacja. Jest wypośrodkowana, czyli kask jest cało sezonowy.
  • Zintegrowane punkty osadzania okularów pomagają zabezpieczyć okulary.
  • Bezpieczeństwo – test w praktyce. Kask to życie i dlatego warto zawsze zainwestować w kask. Nie oznacza to, że tylko GIRO i żaden inny, ale na pewno dobry kask to podstawa w uprawnianiu kolarstwa w każdej wersji. Nawet “spacerowej”.
  • Lepsza wersja MIPS Spherical, która umożliwia obracanie się zewnętrznej wyściółki kasku wokół wewnętrznej wyściółki podczas zderzenia, a także umożliwia progresywne nakładanie warstw wewnętrznej i zewnętrznej wyściółki, aby zapewnić bardziej wszechstronną ochronę i wydajność. Działa w praktyce – potwierdzone.

Jeżeli chodzi o wady to chyba brak większych. Każdy ma inną głowę, więc trzeba dopasować konkretną konstrukcję do siebie. Design oraz kolorystyka również to indywidualne preferencje.


OCENA

Podsumowując, jeśli ktoś poszukuje kasku z dobrą wentylacją oraz ceni sobie bezpieczeństwo to Helios jest wyborem wartym rozważenia. Dopasowanie, design i wykonanie jest na naprawdę bardzo dobrym poziomie. Jest to kask, któremu spokojne możemy zaufać, nawet podczas bardzo wymagających warunków wyścigowych (sprawdzana na trasach MTB XCM, XCO, ale także na spektakularnym zderzeniu z sarną).

Cena to 999,90 zł jest według mnie adekwatna do jakości wykonania, bezpieczeństwa i komfortu, który oferuje kask GIRO HELIOS. Niemniej jednak to nadal spory budżet. Bezpieczeństwo jest ważne. Nie umniejszam tańszym kaskom, ale o głowę trzeba dbać.

Czy to oznacza, że niższe modele są gorsze na tyle, że nie warto ich kupować? Moim zdaniem nie. Po prostu wychodzę z założenia, że kupujemy daną rzecz w jakimś celu lub do realizacji danego celu. Stąd im “szybciej jeździsz…” – tym warto się lepiej zabezpieczyć. Patrz kask, ale też rower, buty, oświetlenie, opony i tak dalej.

Reasumując. Moja punktowa ocena poniżej:

Jakość wykonania – 9/10

Bezpieczeństwo – 10/10

Wentylacja – 9,5/10

Design – 7,5/10

Dopasowanie do głowy – 10/10

Cena – 8/10

Dystrybutor w Polsce: www.amppolska.pl

Oficjalny sklep AMP Polska to www.zakupyrowerowe.pl

Strona producenta: www.giro.com


p.s. Zdjęcia pochodzą z moich prywatnych galerii.

Jeżeli kogoś ująłem na zdjęciach, a nie życzy sobie swojej obecności w tym wpisie to proszę o info.


Jeżeli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:

  • zapisz się do wysyłanego raz na miesiąc newslettera:


  • albo szukaj mnie tutaj:

Znalezione obrazy dla zapytania instagram logo pngZnalezione obrazy dla zapytania facebook logo png