GIRO AETHER SPHERICAL (MIPS)

Kask AETHER SPHERICAL to kolejna propozycja Giro. Jest to kask z serii ROAD CYCLING HELMETS. Na ten moment to najwyższy model kasku szosowego tego producenta.

W porównaniu do modelu Synthe (MIPS) zadziało się tutaj naprawdę dużo. Technologicznie oraz konstrukcyjnie dużo zostało zmienione / dodane. Z resztą poczytajcie sami.

Fot. piejdiphotography

Fot. piejdiphotography


Co mówi producent

AETHER SPHERICAL MIPS
Począwszy od eleganckiego wyglądu wzornictwa przemysłowego, do sposobu w jaki kask ten radzi sobie z energią uderzenia, Aether MIPS różni się od dotąd stworzonych kasków i pokazuje prawdziwe znaczenie innowacji wydajności. Łączy on w sobie otwarte, przestrzenne wzornictwo z rewolucją w zarządzaniu energią obrotową, w celu zwiększenia ochrony głowy u rowerzystów. Wewnątrz Aether wyściółka EPS z pianki o podwójnej gęstości pomaga radzić sobie z szeroką gamą energii uderzeń, a jednocześnie posiada głębokie kanaliki wewnętrzne zapewniające chłodzenie. Nasza zastrzeżona technologia sferycznego MIPS® jest zintegrowana między warstwami pianki EPS zamiast na głowie rowerzysty, co zapewnia rowerzystom zalety MIPS bez wpływu na wygodę i siłę chłodzenia. Oszałamiającą sylwetkę tworzy elegancka sześcioczęściowa skorupa, która otacza szereg masywnych otworów wentylacyjnych, z dodatkowym wzmocnieniem strukturalnym dzięki odpornemu na strzaskanie łukowi wzmacniającemu AURA. Ostatnim akcentem jest nasz system dopasowania Roc Loc 5+ Air z 3-kierunkowym dopasowaniem, który pozwala na łatwą regulację w kilka sekund.

WENTYLACJA:
– 11 otworów wentylacyjnych z wewnętrznymi kanalikami

CERTYFICATY:
– CPSC Bicycle

KONSTRUKCJA:
– Konstrukcja In- Mold z wkładką EPS i progresywnym układaniem warstw (Progressive Layering)
– Sześcioczęściowa skorupa z poliwęglanu
– Łuk wzmacniający Aura

SYSTEM DOPASOWUJĄCY/REGULACJI:
– Roc Loc 5+ Air

ROZMIARY:
S: 51 – 55cm
M: 55 – 59cm
L: 59 – 63cm

TECHNOLOGIE:

– Six-piece shell- oszałamiający kształt stworzony jest przez sześć pojedynczych kawałków poliwęglanu wokół serii masywnych otworów wentylacyjnych.

– Aura reinforcing arch – integralność strukturalna jest wzmocniona przez nietłukący się i półprzezroczysty łuk wzmacniający AURA, który biegnie przez kask.

– Deep Internal Channeling – w połączeniu z masywnymi otworami wentylacyjnymi wewnętrzny kanał wymusza przepływ powietrza przez skórę głowy, zapewniając niezwykłą moc chłodzenia.

– Eyewear Docking Points – zintegrowane punkty osadzania okularów, z gumowymi uchwytami pomagają zabezpieczyć okulary przeciwsłoneczne.

– Progressive Layering – Aether wykorzystuje piankę EPS o wielu gęstościach, aby zmniejszyć wagę i zarządzać szerokim zakresem energii uderzenia.

– Nanobead EPS Foam – aby osiągnąć smukłą i szczupłą sylwetkę bez uszczerbku dla standardów ochrony, użyto w Aether polistyrenu ekspandowanego mikroperełkami.

– Roc Loc 5+ Air Fit System – oprócz regulacji retencji na ergonomicznym i kompaktowym pokrętle, rowerzyści mogą regulować pionowe ustawienie i asymetrycznie dostroić punkty kontaktowe.

– MIPS Spherical- zmodernizowana wersja systemu ochrony mózgu MIPS, który eliminuje plastikową płaszczyznę poślizgu oryginalnego projektu MIPS.

– In-Mold Construction – konstrukcja ta łączy twardą zewnętrzną skorupę z poliwęglanu z amortyzującą piankową wyściółką kasku. Proces łączenia pozwala na lepsze systemy wentylacyjne, dzięki czemu kaski “in-mold” są lżejsze i chłodniejsze niż tradycyjne kaski.

– Wind Tunnel Wentilation – kaski Giro są stworzone z użyciem naszego prawnie zastrzeżonego systemu wentylacji Wind Tunnel. Ten opracowany wzór łączy aktywne odpowietrzniki w powłoce kasku z kanalikami wydechowymi wewnątrz kasku, które wpychają świeże, chłodne powietrze nad i wokół głowy jadącego jednocześnie wypychając na zewnątrz gorące i zastałe powietrze. To jest najbardziej wydajny system chłodzący, z dostępnych, i możesz poczuć różnicę za każdym razem jak jedziesz.


Konstrukcja kasku

Jak wyżej podaje producent technologii jest jak to w przypadku GIRO bardzo dużo. Niby taki kask, a tyle w niego innowacji włożono. Pytanie czy jest to odczuwalne na głowie?

Skorupa kasku tworzy solidny ochraniacz na głowę z ładnie zaprojektowaną linią widoczną z profilu oraz nieco futurystyczną tylną częścią dodająca charakteru wyścigowego poprzez ciekawe wyloty powietrza.

Kask ma nieco większe otwory niż standardowe kaski sprawia, że kask jest faktycznie futurystyczny.

Tutaj pojawia się 11 otworów z wewnętrznymi kanalikami. W modelu GIRO Synthe (MIPS) było ich aż 19, ale czy ilość jest wyznacznikiem dobrej wentylacji?

Zastosowane technologie/rozwiązania. Jest ich naprawdę dużo. Opis pochodzi od producenta GIRO, ale ja w dalszych etapach wpisu ocenie ów technologie w praktyce.

  • Six-piece shell – oszałamiający kształt stworzony jest przez sześć pojedynczych kawałków poliwęglanu wokół serii masywnych otworów wentylacyjnych.
  • Aura reinforcing arch – integralność strukturalna jest wzmocniona przez nietłukący się i półprzezroczysty łuk wzmacniający AURA, który biegnie przez kask.
  • Deep Internal Channeling – w połączeniu z masywnymi otworami wentylacyjnymi wewnętrzny kanał wymusza przepływ powietrza przez skórę głowy, zapewniając niezwykłą moc chłodzenia.
  • Eyewear Docking Points – zintegrowane punkty osadzania okularów, z gumowymi uchwytami pomagają zabezpieczyć okulary przeciwsłoneczne.
  • Progressive Layering – Aether wykorzystuje piankę EPS o wielu gęstościach, aby zmniejszyć wagę i zarządzać szerokim zakresem energii uderzenia.
  • Nanobead EPS Foam – aby osiągnąć smukłą i szczupłą sylwetkę bez uszczerbku dla standardów ochrony, użyto w Aether polistyrenu ekspandowanego mikroperełkami.
  • Roc Loc 5+ Air Fit System – oprócz regulacji retencji na ergonomicznym i kompaktowym pokrętle, rowerzyści mogą regulować pionowe ustawienie i asymetrycznie dostroić punkty kontaktowe.
  • MIPS Spherical – zmodernizowana wersja systemu ochrony mózgu MIPS, który eliminuje plastikową płaszczyznę poślizgu oryginalnego projektu MIPS.
  • In-Mold Construction – konstrukcja ta łączy twardą zewnętrzną skorupę z poliwęglanu z amortyzującą piankową wyściółką kasku. Proces łączenia pozwala na lepsze systemy wentylacyjne, dzięki czemu kaski “in-mold” są lżejsze i chłodniejsze niż tradycyjne kaski.
  • Wind Tunnel Wentilation – kaski Giro są stworzone z użyciem naszego prawnie zastrzeżonego systemu wentylacji Wind Tunnel. Ten opracowany wzór łączy aktywne odpowietrzniki w powłoce kasku z kanalikami wydechowymi wewnątrz kasku, które wpychają świeże, chłodne powietrze nad i wokół głowy jadącego jednocześnie wypychając na zewnątrz gorące i zastałe powietrze. To jest najbardziej wydajny system chłodzący, z dostępnych, i możesz poczuć różnicę za każdym razem jak jedziesz.

Mamy do wyboru trzy rozmiary kasku (S, M, L), a precyzyjne dopasowanie zapewnia regulacja wspomniana powyżej Roc Loc 5+ Air .

Ten system dopasowujący tak jak w modelu Synthe uruchamiany jest przez mini pokrętło. Zadowalająca precyzja działania zarówno w jedną jak i w drugą stronę. Przy pomocy jednej ręki, można poluzować lub docisnąć kask do głowy. Natomiast materiał jest elastyczny i nie jest tak łatwo go uszkodzić, co się ponoć zdarzało u niektórych użytkowników modelu Synthe.

Oczywiście ważna kwestia to design. Do wyboru jest kilka wersji kolorystycznych (na fotkach jest mój kolor, czyli matte bright red dark red – wiadomo czerwony najszybszy:)


Waga

Generalnie producent podaje wagę 263g dla rozmiaru M. Natomiast JA zważyć kask i okazuje się, że jest trochę cięższy, czyli waga pokazała 273g, czyli o 10 gram więcej.


Komfort użytkowania / dopasowanie do głowy

Kolejnym dość kluczowym aspektem jest idealne dopasowanie kasku do głowy. Tutaj bez zmian vs. poprzedni model. Rozmiar M pasuje tak samo dobrze jak wcześniej.

Pokrętło również działa sprawnie, czyli zgodnie z opinią producenta.

Aaaa… jest coś jeszcze co oczywiście było w Synthe, ale teraz działa to lepiej, czyli:

  • Eyewear Docking Points – zintegrowane punkty osadzania okularów, z gumowymi uchwytami pomagają zabezpieczyć okulary przeciwsłoneczne.

“Wkładanie” okularów jest naprawdę dużo lepsze. Jest po prostu łatwiej.

  • Ciekawe jest również możliwość odklejana materiałowej opaski na czole. Z reguły jest to przyklejane i nie można tego wyprać. Tutaj jest do wykonane poprawnie i można jeździć w higieniczny czystym kasku:)

Bezpieczeństwo

Coż tutaj producent daje nam system MIPS, o którym pisałem powyżej. W praktyce to nie chciałbym sprawdzać, żadnego kasku:)

Jak widać poniżej technologii z zakresu bezpieczeństwa

  • Aura reinforcing arch – integralność strukturalna jest wzmocniona przez nietłukący się i półprzezroczysty łuk wzmacniający AURA, który biegnie przez kask.
  • Deep Internal Channeling – w połączeniu z masywnymi otworami wentylacyjnymi wewnętrzny kanał wymusza przepływ powietrza przez skórę głowy, zapewniając niezwykłą moc chłodzenia.
  • Progressive Layering – Aether wykorzystuje piankę EPS o wielu gęstościach, aby zmniejszyć wagę i zarządzać szerokim zakresem energii uderzenia.
  • Nanobead EPS Foam – aby osiągnąć smukłą i szczupłą sylwetkę bez uszczerbku dla standardów ochrony, użyto w Aether polistyrenu ekspandowanego mikroperełkami.
  • MIPS Spherical – zmodernizowana wersja systemu ochrony mózgu MIPS, który eliminuje plastikową płaszczyznę poślizgu oryginalnego projektu MIPS.
  • In-Mold Construction – konstrukcja ta łączy twardą zewnętrzną skorupę z poliwęglanu z amortyzującą piankową wyściółką kasku. Proces łączenia pozwala na lepsze systemy wentylacyjne, dzięki czemu kaski “in-mold” są lżejsze i chłodniejsze niż tradycyjne kaski.

A na koniec…, kask posiada certyfikat www.cpsc.gov, czyli taki tam certyfikat pozwalający na sprzedaż kasków w USA. Nie wiem czy ten certyfikat jest znaczący, ale dorzucam kolejny link, gdzie możecie sobie porównać ów standard z innymi standardami plus sprawdzić co i jak testują: Link do tekstu: helmets.org

Reasumując wg powyższego kask jest bezpieczny, ale trudno mi oceniać w praktyce zastosowane technologie.



Ogólne wnioski

Kask przeznaczony do jazdy na szosie oczym świadczy kategoria na stronie producenta, ale… Już dawno granica między kaskami szosowymi, a kaskami do kolarstwa górskiego uległa wymieszaniu. Choć tutaj mówimy o kolarstwie MTB, czyli nasze piękne maratony i XC.

Kask na pewno posiada wiele technologii, które są korzystne pod kątem m.in. bezpieczeństwa – bo w zasadzie po to jest kask, ALE…

  • Zdecydowanie na plus dla mnie to wentylacja. Jest naprawdę bardzo zadowalająco, a nawet satysfakcjonująco. Z jednej strony otwory są duże i pesymista powie, że jakieś latające robaki będą wlatywały we włosy… Ja powiem, że rzadko mi się to przydarza.

Za całe to zamieszanie odpowiada system Wind Tunnel Wentilation, czyli prawnie zastrzeżony systemu wentylacji Wind Tunnel. Ten opracowany wzór łączy aktywne odpowietrzniki w powłoce kasku z kanalikami wydechowymi wewnątrz kasku, które wpychają świeże, chłodne powietrze nad i wokół głowy jadącego jednocześnie wypychając na zewnątrz gorące i zastałe powietrze.

Brzmi pewnie dla Was marketingowo, ale to prawda i cała prawda. Dla przykładu system wentylacji w modelu Synthe jest taki, że vs. Aether to jakby go nie było:). Serio czuć od razu, że jest przepływ powietrza.

  • Wkładanie okularów też na plus. Eyewear Docking Points jest lepszy. A jak masz taką funkcję to naprawdę się przydaje.
  • System regulowania działa poprawnie. Natomiast sam materiał jest dość elastyczny. Zdecydowanie lepszy materiał niż w Synthe. Nie ma obawy, że coś pęknie.

Możecie również spojrzeć na filmik o kasku, który znajdziesz tutaj.


JAZDA 

Bez zmian. Kaski GIRO w każdym modelu, w którym jeździłem są bardzo wygodne i sprawiają wrażenie, że są “na ciebie”.

Jedyna, w sumie zasadnicza różnica polega na systemie chłodzenie. Jest naprawdę przewiewnie!

GIRO Aether w akcji!


Wady i zalety

Zalety:

  • Co do zalet to w moim przekonaniu największym plusem jest dopasowanie kasku do głowy, czyli w standardzie GIRO.
  • Kolejna sprawa na korzyść to wentylacja. Jest dużoooo więcej powietrza. Latem idealnie się sprawdza.
  • Zintegrowane punkty osadzania okularów pomagają zabezpieczyć okulary.
  • Bezpieczeństwo – brak testu w praktyce, ale ilość zastosowanej technologii w mojej ocenie robi różnice. Kask to życie i dlatego warto zawsze zainwestować w kask. Nie oznacza to, że tylko GIRO i nic więcej, ale napewno dobry kask to podstawa!
  • Lepsza wersja MIPS Spherical – zmodernizowana wersja systemu ochrony mózgu MIPS, który eliminuje plastikową płaszczyznę poślizgu oryginalnego projektu MIPS.

Co do wad to wbrew pozorom wentylacja w okresach zimowych może przeszkadzać, bo będzie wiało zimnem. Oczywiście to tylko założenie, bo przez zimę po-testuje i sprawdzę czy czapką plus kask Aether  to dobry i komfortowy zestaw na zimowy treningi.


OCENA

Podsumowując, jeśli ktoś poszukuje kasku z dobrą wentylacją oraz ceni sobie bezpieczeństwo to Aether jest wyborem wartym rozważenia. Dopasowanie, design i wykonanie jest na naprawdę bardzo dobrym poziomie. Jest to kask, któremu spokojne możemy zaufać, nawet podczas bardzo wymagających warunków wyścigowych (sprawdzana na trasach MTB XCM oraz XCO).

Cena to 1100-1300zł jest według mnie adekwatna do jakości wykonania, bezpieczeństwa i komfortu, który oferuje kask GIRO AETHER. Niemniej jednak to nadal powyżej 1000 zł, czyli nie każdego jest stać na ten model.

Czy to oznacza, że niższe modele są gorsze na tyle, że nie warto ich kupować? Moim zdaniem nie. Po prostu wychodzę z założenia, że kupujemy daną rzecz w jakimś celu lub do realizacji danego celu. Stąd im “szybciej jeździsz…” – tym warto się lepiej zabezpieczyć. Patrz kask, ale też rower, buty, oświetlenie, opony i tak dalej.

Reasumując. Moja punktowa ocena poniżej:

Jakość wykonania – 9/10

Bezpieczeństwo – 9,5/10

Wentylacja – 10/10

Design – 8/10

Dopasowanie do głowy – 10/10

Cena – 7,5/10

Dystrybutor w Polsce: www.amppolska.pl

Oficjalny sklep AMP Polska to www.zakupyrowerowe.pl

Strona producenta: www.giro.com

Fot. piejdiphotography


p.s. Zdjęcia pochodzą z moich prywatnych galerii oraz piejdiphotography

Jeżeli kogoś ująłem na zdjęciach, a nie życzy sobie swojej obecności w tym wpisie to proszę o info.


Jeżeli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:

  • zapisz się do wysyłanego raz na miesiąc newslettera:


  • albo szukaj mnie tutaj:

Znalezione obrazy dla zapytania instagram logo pngZnalezione obrazy dla zapytania facebook logo png