Okulary 100%. Nowa – stara marka okularów?

Z jednej strony marka niby znana, bo globalnym ambasadorem jest Peter Sagan i cały team Bora-Hansgrohe, a w Polsce jest zespół Kross Racing Team. Z drugiej strony marka nie jest jeszcze tak popularna wśród zawodników MTB, Szosowych w Polsce.

Póki co marką chyba najbardziej popularną jest Oakley. Natomiast czy to najlepszy wybór? Postaram się przedstawić parę kwestii na temat tych okularów i przekazać kilka argumentów dlaczego warto rozważyć ów markę jako kolarskie okulary.

Do dyspozycji w tym sezonie mam okulary marki 100% i model: SPEEDCRAFT Cherry Palace – Black Mirror Lens.

Nazwa długa, ale generalnie chodzi o serię Speedcraft z działu Sports Performance.

Tradycyjnie poniżej kilka opinii i spostrzeżeń “Ja” vs. producent:)


Co mówi producent?

SPEEDCRAFT
Model Speedcraft jest w pełni wyposażony w naszą najbardziej zaawansowaną technologię zapewniającą najwyższą wydajność sportową. Nasz charakterystyczna cylindryczna soczewka 100% znacznie zwiększa widoczność pionową w pozycji do jazdy. Gumowe noski i zauszniki zapewniają całodzienny komfort, podczas gdy dolne wloty powietrzne zwiększają wentylację i zmniejszają wilgotność soczewki.

  • Odporne na uderzenia i lekkie soczewki poliwęglanowe
  • Cylindryczna pojedyncza soczewka zapewniająca lepszy widok pionowy i ochronę
  • 360-stopniowa widoczność zapewniająca niezakłócony widok i optymalne pole widzenia
  • Wymienne soczewki odporne na zarysowania zapewniają 100% ochronę przed promieniowaniem UV
  • Dolne wloty powietrza zwiększają wentylację przy jednoczesnym zmniejszeniu wilgotności soczewki
  • Powłoka soczewek HYDROILO odpycha wodę, brud i olej (X-ekstremalna powłoka zewnętrzna Hydroilo)
  • Wloty w zausznikach do zarządzania wilgocią
  • Nietłukąca i lekka ramka Grilamid TR90
  • Bardzo przyczepne gumowe noski i zauszniki zapewniają pewne dopasowanie bez względu na to, jak bardzo się pocisz
  • Soczewka Black Mirror Lens: Kategoria filtra 3, przepuszczalność światła 11%
  • Soczewka Clear Lens: kategoria filtra 0, transmisja światła 93%
  • Soczewka cięta cylindrycznie o grubości 1,6 mm, dla maksymalnej przejrzystości.
  • Dostępne w opcji regularnej i krótkich soczewek dla optymalnego dopasowania.
  • 100% ochrona przed promieniowaniem UV.
  • Pełna gama wymiennych soczewek dla wszystkich warunków oświetleniowych.
  • Zaprojektowane w Kalifornii.
  • Produkowane we Włoszech.
  • Certyfikat CE i ANSI.

TECHNOLOGIE RAMEK:

TR90 – GRILLAMID

  • Najlepszy materiał do stworzenia elastycznych, trwałych i wygodnych okularów sportowych:
  • Niełamliwy
  • Lekki
  • Wysoka wytrzymałość na zmienne zginanie
  • Wysoka odporność na chemikalia i pęknięcia naprężeniowe (pot, UV, krem do opalania,…)
  • 100% wstrzyknięty filtr UV w soczewki

ULTRA-GRIP TPE RUBBER PADS & TIPS

Specjalna guma TPE w połączeniu ze specjalnie zaprojektowanym wzornictwem dla większej przyczepności zapewnia najlepsze dopasowanie i komfort (dotyczy noska i końcówek zauszników). Im bardziej się pocisz, tym większa przyczepność.

THIN TEMPLE TIPS

Cienkie końcówki zauszników zaprojektowane dla optymalnej kompatybilności z kaskami i czapkami.

OPTIMIZED FRAME VENTILATION

Otwory wentylacyjne w ramce dla prawidłowego przepływu powietrza, w celu powstrzymania parowania i kontrolowania wilgoci.

ADVANCED TOP FRAME DESIGN

Unikalny kształt ramki, zaprojektowany w 100% z DNA, pozwala na zwiększenie przestrzeni między soczewką a twarzą, aby zwiększyć przepływ powietrza i zapobiec parowaniu oraz oferuje rozległy widok w poziomie i w pionie.

Wymiary szkieł: 145mm x 53mm

Szerokość ramki: 154mm

Długość zausznika: 118mm


Ramki

Jak czytaliście powyżej jest trochę tych technologii w tych okularach. W zasadzie dotyczy każdego elementu.

Przejdźmy do oceny. Otóż:

  • Ramka jest faktycznie dość elastyczna. Mi osobiście nie utrudnia życia i nie sprawia wrażenia, że zaraz pęknie jak zdejmuje szkła.
  • Co do odporności na chemikalia to brak uwag, bo nie używam kremów. Trudne do oceny.
  • Oczywiście wytrzymałości na zmienne zginanie nie sprawdzałem, bo wiadomo lepiej mieć okulary niż nie mieć, ale… faktycznie nie wchodzę w tryb paniki jak coś wymieniam w okularach.
  • Są i noski i końcówki zauszników. Wg producenta im bardziej się pocisz tym lepiej trzymają. Trudno mi się ustosunkować bo nie pocę się wybitnie, aby faktycznie sprawdzić tą cechę. Natomiast są po prostu wygodne i nie utrudniają użytkowania.
  • Otwory wentylacyjne są dwa. Umieszczone na dole ramki, które zwiększają przepływa powietrza. W zasadzie zaparowały mi tylko raz na maratonie podczas jazdy w lesie w deszczu na podjeździe, gdzie naprawdę grzałem jak dzik. W związku z tym można założyć, że to rozwiązanie działa zadowalająco.
  • Kształt ramki. Tutaj coś faktycznie jest na rzeczy. Zakładając okulary na wysokości czoła nie dotykamy ramką czoła:). Tak zabrzmiało to bardzo stylistycznie poprawnie, ale taka jest właśnie prawda i tylko prawda.


Szkła

Widać wszystko jak na dłoni. Poniżej jakby specyfikacja tych szkieł, ale wrażenia są takie że obraz jest szeroki i nic nie przeszkadza. Przynajmniej takie odczucia na samym początku, bo póżniej się przyzwyczaiłem i wtedy trudno widzieć różnice.

Dla przykładu w Oakley JAWBREAKER Polished White/Prizm Road (takie miałem wcześniej) różnica na plus dla 100%. Widzisz więcej.

Natomiast szkła faktycznie wyglądają bardzo atrakcyjnie i są dość funkcjonalne. Ostatni maraton w tym roku (Solid MTB Przyłęk 2020) padało i to przez cały czas. Jechałem w okularach ze szkiełkiem przezroczystym. Deszcz pada, a powłoka (jak pisze producent (Powłoka soczewek HYDROILO odpycha wodę, brud i olej). Generalnie robi się tak jak na kaczce, po której spływa deszcz, albo… jak na szybę przednią do auta zakładasz taką powłokę, która łatwiej pozbywa się kropel deszczu.

Generalnie taki deseń tego rozwiązania.

Co najważniejsze w zestawie jest szkiełko przezroczyste, czyli nie trzeba dokupować jak to często występuje u innych producentów.

  • Soczewka Black Mirror Lens: Kategoria filtra 3, przepuszczalność światła 11%
  • Soczewka Clear Lens: kategoria filtra 0, transmisja światła 93%
  • Soczewka cięta cylindrycznie o grubości 1,6 mm, dla maksymalnej przejrzystości.
  • Dostępne w opcji regularnej i krótkich soczewek dla optymalnego dopasowania.
  • 100% ochrona przed promieniowaniem UV.
  • X-ekstremalna powłoka zewnętrzna Hydroilo.
  • Pełna gama wymiennych soczewek dla wszystkich warunków oświetleniowych.


Etui

I tutaj jest bardzo na plus, bo:

  • Porządne i duże etui na okulary. Inne niż standardowe jak np. w Oakley
  • W zestawie są 2 szkiełka: czarne oraz przezroczyste.
  • Są takie fajne komory na te szkiełka, czyli szkło nie lata po całym etui.
  • Standardowy pokrowiec z tkaniny.
  • Dodatkowy nosek.

Zmiana szkieł, nosków, czyszczenie w praktyce

Wbrew pozorom ważna sprawa. Nie ukrywam, że jak masz okulary za parę stówek to fajnie jest ich nie złamać podczas zmiany szkła czy nosków.

W tym przypadku idzie to sprawnie. Szkła i sama ramka zachowują się przyzwoicie.

Dość często zdejmuje szkła oraz noski do mycia. Po kilku razach nie ma wrażeni, że ramka czy szkła się wyrobiły.

Myje normalnie mydłem szarym z wodą. Potem zwykła chusteczka i okular gotowy.


Technologia w praktyce

Nie będę opisywał każdego technologicznego rozwiązania, a jedynie skupię wybranych, gdzie osobiście widzę realną działanie w praktyce ów innowacji w tych okularach.

  1. Powłoka soczewek HYDROILO odpycha wodę, brud i olej – W mojej ocenie to faktycznie działa. Ten efekt występuje podczas deszczu. Brudu i oleju nie sprawdzałem, ale sam deszcz jest już dla mnie wystarczający.
  2. Nietłukąca i lekka ramka Grilamid TR90 + Wymienne soczewki odporne na zarysowania – nie należę do osób, które się wczuwają, więc nie traktuje tego typu akcesoriów jak jajko. Nie jednokrotnie okulary leżały na chodniku. Tutaj faktyczne niespodzianka – szkła nie porysowane.
  3. OPTIMIZED FRAME VENTILATION + ADVANCED TOP FRAME DESIGN – pewnie to kwestia kształtu twarzy, ale przepływ powietrza jest naprawdę zadowalający. Jak wspominałem wcześniej tylko raz mi zaparowały (zobaczę jeszcze jak będą się zachowywały zimą, ale okres wiosenno-letni przeszedł próbę).



Krótkie podsumowanie by Loco On The Way

W zasadzie wszystko opisałem powyżej, ale postaram się kilka kluczowych uwag przedstawić jako krótkie podsumowanie w ramach współżycia z okularami 100% SPEEDCRAFT.

Zalety:

  1. Solidne etui, a w zestawie 2 szkiełka, nosek. Np. w Oakley brak drugich białych szkieł, a taka para kosztuje około 260 zł.
  2. Odporne na zarysowania szkiełka.
  3. Elastyczna ramka. Dość łatwo wymienia się szkła i noski
  4. Zadowalająca wentylacja.
  5. Czystsze, dokładniejsze widzenie.
  6. Soczewki zmniejszają zmęczenie (testowałem je w tracie jazdy autem 4h do Krakowa i z powrotem).

Wady: 

  1. Hmm… na dość wyboistych trasach XCO nieco mi “skakały”. Dla przykładu Oakley Radar EV z uwagi na swoją wielkość “poruszały” się mniej po twarzy. Pytanie czy 100% w modelu Speedcraft SL lub XS wyeliminowały by ten ruch podczas tego typu tras.
  2. Czarne szkła – w tym modelu fajnie jakby szkła były Mulitlayer, czyli takie odblaskowe. To raczej moja fanaberia niż wada:)

Cena na stronie dystrybutora to około 850 zł. Co nie jest zbyt wygórowaną ceną jak na tego typu okulary.

Dla przykładu okulary JAWBREAKER Polished White/Prizm Road kosztują wg o-shop.com 880 zł bez promocji, ale tutaj bez szkieł białych, czyli trzeba doliczyć dodatkowe 260 zł. Daje nam to sumę 1140 zł.


Dystrybutorem marki GIRO w Polsce jest: AMP Polska

Oficjalny sklep AMP Polska to www.zakupyrowerowe.pl

Strona producenta: www.100percent.com


Jeżeli kogoś ująłem na zdjęciach, a nie życzy sobie swojej obecności w tym wpisie to proszę o info.


Jeżeli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:

  • zapisz się do wysyłanego raz na miesiąc newslettera:


  • albo szukaj mnie tutaj:

Znalezione obrazy dla zapytania instagram logo pngZnalezione obrazy dla zapytania facebook logo png