Co to za opony, co to za marka?

Zacznę od początku, bo chyba nie każdy wie co to lub kto jest Vredestein. Firma Vredestein jest jedną z najstarszych producentów opon na świecie — z historią sięgającą ponad 100 lat. Najczęściej kojarzona jest z oponami samochodowymi, ale w portfolio firmy są również opony rowerowe. Są to opony szosowe, miejskie oraz MTB.

Dzięki uprzejmości AMP Polska miałem okazję testować opony Vredestein w wersji MTB.

Do dyspozycji otrzymałem wersję Black Panther oraz Spotted Cat 29×2.2. Obie opony obsługiwane przez system Tubeless Ready. Moje wrażenia i odczucia z jazdy postaram się przedstawić poniżej.


Vredestein Spotted Cat + Black Panther = dobrana para?

Jak już wspomniałem powyżej na moich obręczach pojawiły się opony Vredestein Spotted Cat (założone na tył) oraz Black Panther (przód). Dlaczego taki zestaw?

Zgodnie ze specyfiką producenta opona Spotted Cat dobrze sprawdza się jako szybka opona napędowa, na przede wszystkim suchych, ubitych. Mały gęsty bieżnik oznacza, że będzie szybko, co może się przełożyć na mniejszą przyczepność.

Tak samo twierdzi producent, który poleca je jako szybkie wyścigowe opony, na suche twarde jak i nieutwardzone nawierzchnie. Bieżnik w kształcie litery V ma zapewnić niskie opory toczenia oraz dodatkową przyczepność przy hamowaniu i przyspieszaniu. Na krawędziach, natomiast, zaprojektowane zostały wyższe, wytrzymalsze tzw. “ostrogi przeciwpoślizgowe”, które mają odpowiadać za stabilność prowadzenia w głębokich/ostrych zakrętach.

Natomiast Black Panther to oponka, której celem jest “złapanie podłoża”. Środkowe klocki są dość niskie i połączone ze sobą tworząc ciągły pasek. Ten dość charakterystyczny wzór odpowiada za niskie opory na asfalcie i twardym suchym podłożu. Boczne dwa rzędy klocków ułożone są naprzemiennie. Te ułożone na skraju bieżnika są wyższe i jakby “ponacinane” w części środkowej, których celem jest stabilność prowadzenia w naprawdę ostrych i głębokich zakrętach. Producent nazwał je “ostrogami przeciwpoślizgowymi”. Im dalej od środka bieżnika, klocki są bardziej elastyczne co ma przełożyć się na mocniejsze trzymanie w zakrętach.

Powyższe dane dla mnie są na tyle istotne, ponieważ założenie tylko Spotted Cat lub tylko Black Panther w moim przekonaniu nie sprawdziłyby się tak dobrze w dyscyplinie jaką uprawiam, czyli Cross-country (XCO). Mogę zaryzykować, że w maratonie czy zwykłych przejażdżkach również chyba nie.


Dobrana para w praktyce

Patrząc na specyfikację producenta, myślę że opis przeznaczenia opony znacznie pokrywa się z moimi doświadczeniami.

Wspomniany zestaw w 90% przypadków użytkowany był na wyścigach XCO. Są to: Mała Liga XC, Północna Liga XC, Puchar Mazowsza XCO czy też Mistrzostwa Polski XCO. Pojawiły się także maratony XCM i jedna etapówka górska.

Innymi słowy jeżeli dla Spotted Cat nawierzchnia, po której jedziemy jest sucha (ubita ziemia, ściółka w lesie) opona rewelacyjnie trzyma i nawet nie ma co się zastanawiać nad jej użyciem. Wyzwanie zaczyna się wtedy gdy jeździmy po mokrym podłożu, nie ma co ukrywać opona nie trzyma się rewelacyjnie, ale dlatego z przodu czuwa Black Panther, jeśli chcemy startować na maratonie, a dzień wcześniej padało, myślę że można się pokusić o założenie jej, oczywiście zależy także od lokalizacji trasy wyścigu ;), natomiast na XC zestaw sprawdzony przez ostatnie 2 sezony, czyli:

  • zero przebicia na XCO (jedyna sytuacja na maratonie – przejazd po szkle, ale mleko uratowało sytuację)
  • optymalna przyczepność na dość różnych warunkach pogodowych
  • wytrzymałość na trasach XCO – jak wyżej, czyli zadowalająca
  • Montaż? Montaż jak to opona, ale w moim przypadku Tubeless Ready w wersji mleko od Effetto Mariposa na obręczach DT Swiss XR 361 sprawdzają się idealnie! To nie jest żadna marketingowa paplanina, tylko sprawdzone i potwierdzone info ode mnie!!!
  • Ciśnienie na jakim jeżdżę to: przód = 1,6 oraz tył 1,8.
  • Waga opon to: Spotted Cat=635g ;Black Panther=685g

 



Moja opinia na temat opon od Vredestein

W mojej skromnej ocenie opony Vredestein w omawianej konfiguracji są uniwersalnym rozwiązaniem chyba dla każdego kolarza MTB (amatora jak i zawodnika w wersji >pro).

  • Montaż na obręcz jest bezproblemowy. Opona ładnie wskakuje bez użycia łyżek i równo układa się na obręczy. Jako esteta lubię ładne rzeczy. A już te z szeroko rozumianej branży rowerowej – szczególnie. A Panthery są ładne i eleganckie.
  • Na asfalcie cichutko “chodzą”. Na szutrze idą jak przecinak. Świetnie się sprawdzają w suchych nizinno-pagórkowatych maratonach, gdzie waga i szybkość są w cenie, a trasa jest technicznie mniej wymagająca, ALE sprawny kierowca z pewnością wydobędzie z nich dużo więcej
  • Spotted Caty dzięki swej dobrej szerokości/objętości, świetnie amortyzuje się na trasie i są raczej dość dobrze odporne. Mimo mojego braku delikatności – akurat nie mam w zwyczaju cackania się z oponami to nie złapałem żadnej gumy na XCO (jedyna sytuacja była na maratonie, jak wjechałem w potłuczone szkło, ale tutaj mleczko zadziałało i dojechałem na szczęście na metę) –
  • 2 lata = 40 wyścigów XCO/XCM i jedna sytuacja z przebiciem to moim zdaniem niezły wynik:)

Oczywiście w trakcie sezonu trafiało się błoto, ale dopóki nie zalepi bieżnika, jest całkiem przyzwoicie. Jeśli się ma pełną świadomość jakie są możliwości opony to nie trzeba np. jechać przez środek kałuży:))


Słowem podsumowania

Spotted Cat to świetne opony do dedykowanych zastosowań (XCO/XCM – od gdańska do dolnego śląka ). Są szybkie, wygodne i lekkie, a jednocześnie całkiem odporne (zwłaszcza na pokonywane przeze mnie trasy).

Black Panther to w mojej ocenie nieodłączny partner z Spotted Cat. Do potencjalnych minusów to szerokość opony po na pompowaniu. Rozmiar 50mm szerokości “po balonie” i 50.36mm mierzony między bocznymi klockami nie jest zbyt satysfakcjonujący jak na wielkość 2.20.

Oceny:

(od 1 – zła do 5 – bardzo dobra)

Przyczepność: 4
Suche – 5
Mokre – 2
Opory toczenia – 5
Odporność na przebicia – 4
Waga – 3
Cena – 4


p.s. Zdjęcia pochodzą z moich źródeł.

Jeżeli kogoś ująłem na zdjęciach, a nie życzy sobie swojej obecności w tym wpisie to proszę o info.


Jeżeli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:

  • zapisz się do wysyłanego raz na miesiąc newslettera:


  • albo szukaj mnie tutaj:

Znalezione obrazy dla zapytania instagram logo pngZnalezione obrazy dla zapytania facebook logo png