Przepisy drogowe – kodeks drogowy dla rowerzystów

Mandaty dla rowerzystów w Polsce mogą być dawane z naprawdę wielu powodów. Przepisy dla rowerzystów są jasno ustalone i należy ich bezwzględnie przestrzegać. Kodeks drogowy dla rowerzystów określa co wolno, a czego kategorycznie nie – przynajmniej w teorii:)

Poniżej kilka kwestii, które według mnie są ważne z punktu widzenia rowerzysty, ale także kierowcy.



Zacznijmy od podstaw


Karta rowerowa

Zacznijmy od podstaw. Zgodnie z artykułem 96 Kodeksu Drogowego osoby poniżej 18 roku życia mogą kierować rowerem jedynie posiadając kartę rowerową.  Podkreślamy – dotyczy to wyłącznie osób niepełnoletnich. Z prawnego punktu widzenia nie istnieje Karta Rowerowa dla dorosłych. Podkreślmy to:

Rowerzystów pełnoletnich nie obowiązuje Karta Rowerowa.

Osoby powyżej 10 roku życia (i poniżej 18) otrzymują kartę rowerową od dyrektora szkoły po wykazaniu się niezbędnymi kwalifikacjami.


Obowiązkowe wyposażenie roweru

Rowerzystę może skontrolować nie tylko policja, ale także straż miejska. Mundurowi mogą sprawdzić, czy mamy obowiązkowe wyposażenie roweru, czyli przede wszystkim światła na rower:

  1. co najmniej jedno światło przednie białe lub żółte świecące ciągłym, lub migającym (od 2012 roku) światłem – czyli np. lampka przednia na baterie, akumulatory lub dynamo,
  2. co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe
  3. co najmniej jedno  światło tylne świecące ciągłym, lub migającym światłem,
  4. co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec,
  5. dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku,
  6. kierunkowskazy – jeśli tylko w przypadku kiedy konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką.

Co ważne, lampek musimy używać od zmierzchu do świtu, a nie przez cały dzień, jak kierowcy samochodów. Zasady ruchu drogowego mówią, że oświetlenie nie może być zamontowane wyżej niż 1,5 metra nad drogą – nie możemy więc używać lampki czołowej.

Dodatkowo rower może (ale nie musi) być wyposażony w:

  • światła odblaskowe umieszczone na pedałach (barwy żółtej samochodowej),
  • światło odblaskowe barwy białej z przodu roweru
  • dowolną ilość odblasków na kołach – ale co najmniej po jednym na każdym kole(barwy żółtej samochodowej)
  • pasek odblaskowy na oponie lub kole.

Długość roweru razem z przyczepą nie może przekraczać 4 m.


Inne elementy wyposażenia roweru

Przepisy dla rowerzystów wymagają także, by wśród elementów roweru znalazły się:

  • co najmniej jeden sprawny hamulec rowerowy (nieważne jaki),
  • dzwonek rowerowy lub inne źródło dźwięku o nieprzeraźliwym odgłosie,
  • kierunkowskazy, jeśli konstrukcja roweru uniemożliwia dawanie sygnału skrętu ręką.

Odblaski na rower

Nie jest to konieczne, ale warto wyposażyć się także w odblaski na rower, a wśród nich:

  • żółte światła odblaskowe na pedałach,
  • biało światło odblaskowe z przodu roweru,
  • żółte odblaski na kołach,
  • pasek odblaskowy na oponie lub kole.

Kamizelka odblaskowa na rower

Kamizelka odblaskowa na rower nie należy do obowiązkowych elementów wyposażenia roweru. Gdy jednak jedziemy po zmroku nieoświetloną drogą, lepiej zachować wszelkie środki ostrożności. Odblaskowa kamizelka znacznie zwiększa szansę na to, że w odpowiednim momencie zostaniemy zauważeni przez kierowcę. Istnieją filmy porównujące widoczność rowerzystów z odblaskami, bez nich i z oświetleniem rowerowym.


Kask na rower

KASK niestety nie jest obowiązkowy…:(

Po wielokrotnych próbach ustanowienia tego obowiązku przepis finalnie nie trafił do zasad ruchu drogowego. Wyposażenie siebie, a także dziecka w kask na rower pozostaje więc wyłącznie zaleceniem.

Każdy odpowiedzialny rowerzysta poruszający się po drogach publicznych powinien zaopatrzyć się w tego typu ochronę. W krytycznych momentach może nam ona uratować życie.



Przepisy rowerowe – poprawna jazda na rowerze

Jadąc na rowerze musimy:

  • mieć nogi cały czas na pedałach,
  • kierownicę trzeba trzymać przynajmniej jedną ręką,
  • jadąc nie można rozmawiać przez telefon, chyba że mamy do tego specjalny zestaw.

Korzystając z roweru trzeba być całkowicie trzeźwym. Za jazdę „na podwójnym gazie” rowerzysta nie traci z automatu prawa jazdy, ale może o tym zadecydować sąd. Mandaty za jazdę w stanie nietrzeźwości sięgają nawet 500 złotych.

Można nim także ciągnąć przyczepkę, ale jej długość razem z rowerem nie może być większa niż 4 metry. Zasady dopuszczają także przewożenie w przyczepce dzieci lub zwierząt, jednak takie pojazdy muszą być specjalnie do tego celu dostosowane.

Dziecko do 7 lat można także przewozić w foteliku. Jeśli waży ono mniej niż 15 kilogramów, fotelik może być przymocowany do ramy, jeśli waży nie więcej niż 22 kilogramy, fotelik musi być zamocowany za siodełkiem.

p.s. Będąc kierowcą należy pamiętać o odpowiednim odstępie od rowerzysty. Kodeks drogowy mówi, że minimalna odległość samochodu od roweru w czasie wyprzedzania powinna wynosić 1 m.

Zachęcam jednak, aby dla wspólnego bezpieczeństwa zwiększyć tę wartość. 1,5 m dla rowerzysty to akcja promująca zachowanie bezpiecznej odległości na drodze.


Droga dla rowerów (DDR)

Zgodnie z artykułem 33 Kodeksu Drogowego rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku w którym się porusza. Istotna jest druga część zdania – zgodnie z tym zapisem jeśli wzdłuż jezdni jest wyznaczona droga dla rowerów jednokierunkowa, to obowiązek poruszania się nią jest tylko w jednym kierunku. Rowerzysta jadący w przeciwnym kierunku musi poruszać się po jezdni.

Stąd biorą się często nieporozumienia i kłótnie pomiędzy rowerzystami, a kierowcami samochodów. Jedno z moich ulubionych „ale przecież jest ścieżka rowerowa, baranie!”.

Generalnie są dwie strony medalu

O ile w przypadku drogi dla rowerów nie ma wątpliwości, to pojawiła się ona przy drodze dla pieszych i rowerzystów (popularnie zwanej ciągiem pieszo-rowerowym) razem ze zmianą przepisów Prawa o Ruchu Drogowym z 2011 roku.  Nowelizacja zmieniła nieco art 33 punkt 1. usuwając frazę „lub z drogi dla rowerów i pieszych.”

Wielu rowerzystów powołując się na tą zmianę argumentowało, że po drodze dla pieszych i rowerzystów nie ma obowiązku jechać, nawet jeśli jest wyznaczona dla naszego kierunku jazdy. Niestety takie rozumowanie jest błędne.

Wszystkie wątpliwości wyjaśnia Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które w § 40 definiującym drogę dla pieszych i rowerzystów wyraźnie narzuca obowiązek jazdy po takiej drodze, jeśli jest wyznaczona dla naszego kierunku jazdy.

Podsumowując: rowerzyści mają obowiązek jazdy rowerem po drodze dla pieszych i rowerzystów potocznie określanej ciągiem pieszo rowerowym (CPR) oznakowanej znakami C-13/C-16 z kreską poziomą lub pionową.


Prawidłowa jazda rowerem po mieście 

Ogólna zasada mówi, że rowerzysta powinien jechać po ścieżce rowerowej. Cyklista ma na niej pierwszeństwo przed pieszym, jeśli ten z niej korzysta (może to robić pod pewnymi warunkami). Kierowca samochodu, który zbliża się do ścieżki musi ustąpić jadącym rowerzystom.

Jeśli jednak nie ma pasa ruchu dla rowerów, rowerzysta powinien jechać poboczem drogi. Jazda ulicą jest dozwolona, jeśli nie ma pobocza lub jego stan uniemożliwia jazdę. Czy rowerzyści mogą jechać obok siebie (więcej poniżej)? Jadąc w grupie powinniśmy jechać gęsiego, choć przepisy dopuszczają jazdę obok siebie. Jest to możliwe pod warunkiem, że jazda nie utrudnia ruchu innym pojazdom.


Jazda na pasach

Przejście dla pieszych  jest oznakowane białymi pasami i służy pieszym do przekraczania jezdni. Zgodnie z przepisami Prawa o Ruchu Drogowym  rowerzysta jest zobowiązany zejść z roweru i przeprowadzić go po przejściu dla pieszych jeśli chce je przekroczyć. Czyli rowerzysta nie może przejeżdżać rowerem po pasach dla pieszych.

Pamiętajmy, że zupełnie inna sytuacja jest, kiedy obok pasów dla pieszych jest namalowany przejazd rowerowy. W takim wypadku rowerzysta nie musi zsiadać z roweru.


Czy można jeździć rowerem po chodniku?

Unikaj chodnika. Nie przejeżdżaj przez przejścia dla pieszych. To nie tylko kwestia przepisów, które dość precyzyjnie określają nasze miejsce w szeregu, ale także unikania zagrożeń, niepotrzebnych sytuacji konfliktowych i wzajemnej niechęci, a czasem nawet agresji między pieszymi i rowerzystami.

Przepisy jasno mówią, że z potocznie nazywanej „ścieżką rowerową” drogi dla rowerów, czyli DDR lub CPR (ciągu pieszo-rowerowego) jesteśmy zobowiązani korzystać, gdy są one wyznaczone dla kierunku, w którym się poruszamy lub w który zamierzamy skręcić. W takim przypadku słowo „kierunek jazdy” jest kluczowe.

Generalna zasada jest taka: chodnik jest dla pieszych! Jazda na rowerze po chodniku jest dopuszczona zaledwie w kilku – wyjątkowych – przypadkach:

  • opiekujemy się jadącym na rowerze dzieckiem, które ma mniej niż 10 lat,
  • podczas złej pogody (śnieg, ulewa, gołoledź, bardzo silny wiatr czy mgła),
  • są spełnione jednocześnie takie trzy warunki: chodnik ma co najmniej 2 m szerokości, na jezdni dozwolony jest ruch szybszy niż 50 km/h oraz nie ma drogi dla rowerów,
  • przed chodnikiem ustawiono kombinację znaku C16 (droga dla pieszych) uzupełnionego o tabliczkę T22 (nie dotyczy rowerów). To jednak sytuacja bardzo rzadko spotykana.

W innych przypadkach jazda rowerem po chodniku może zamienić się w mandat.

Uwaga!

Rowerzysta nie może przejechać po przejściu dla pieszych. W takiej sytuacji powinien zejść z roweru i przeprowadzić rower przez pasy.


Wyprzedzanie rowerem z prawej strony

 Rowerzysta ma prawo wyprzedzać inne pojazdy z prawej strony.

Do 2011 roku kierujący rowerem nie mogli legalnie wyprzedzać stojących i wolno jadących samochodów w korku. Obecnie jest to legalne. Obowiązują nas jednak pewne ograniczenia.

Wyprzedzać innych pojazdów nie wolno:

  • na skrzyżowaniach
  • na przejściach dla pieszych/rowerów
  • po prawej stronie pojazdu, jeśli on sygnalizuje skręt w prawo
  • po lewej stronie pojazdu, jeśli on sygnalizuje skręt w lewo

p.s. Uwaga – manewr wyprzedzania z prawej jest często mniej bezpieczny od wyprzedzania z lewej. Kierowcy skręcając w prawo często nie sygnalizują tego manewru – mogę nam więc zajechać drogę. Dodatkowym zagrożeniem jest manewr zatrzymania się samochodu przy krawężniku i gwałtowne otwarcie drzwi z prawej, aby pasażer wysiadł.


Jazda rowerem obok siebie

Kodeks Drogowy pozwala na jazdę rowerzystów obok siebie – jednak pod pewnym warunkiem.

Jazda rowerzystów parami jest możliwa gdy nie przeszkadza to innym użytkownikom drogi. Co to oznacza, że rower nie przeszkadza innym użytkownikom drogi – tego ustawodawca nie zdefiniował. Można się tylko domyślać, że możemy jechać parami po drogach mało uczęszczanych, gdzie ruch jest niewielki i samochód bez hamowania może wyprzedzić parę rowerzystów. Przepis ten powstał głównie z myślą o sportowcach na rowerach szosowych trenujących często parami.


Telefon na rowerze

Rower zgodnie z artykułem 2. Kodeksu Drogowego jest pojazdem. Zgodnie z artykułem 45. kierującemu pojazdem zabrania się korzystania z telefonu.

Z tych dwóch przepisów wynika, że rowerzysta trzymający przy uchu podczas jazdy telefon popełnia takie samo wykroczenie jak kierowca prowadzący samochód i rozmawiający przez komórkę.

Za to wykroczenie (rozmawianie przez telefon podczas jazdy rowerem) grozi mandat w wysokości 200 zł.


Jazda rowerem w słuchawkach

Na ulicach często można spotkać rowerzystów, którzy podczas jazdy korzystają ze słuchawek. Duża część uczestników ruchu drogowego uważa, że jest to zabronione, a rowerzysta popełnia wykroczenie.

Żaden przepis nie zabrania rowerzystom (ani innym uczestnikom ruchu drogowego) korzystania ze słuchawek. Słuchawki na uszach może mieć także kierowca samochodu czy pieszy. Żaden z nich nie popełnia wykroczenia. Ważne natomiast jest to, by słuchając muzyki przez słuchawki nie tracić kontaktu z otoczeniem i móc sprawnie reagować na zmieniające się warunki


Jazda przy krawędzi jezdni

Zgodnie z Art. 16 Przepisów o Ruchu Drogowym mówi, że „Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni”. I to jest zapis, który budzi kontrowersje wśród kierowców. Mało który samochód jedzie tuż przy krawędzi, zwykle prawe koła utrzymywane są w odległości 0,5-1 metra od krawędzi.

Wielu kierowców chciałoby, aby rowerzysta jechał dosłownie 10 cm od pobocza czy krawężnika. A jest to bardzo niebezpieczne, gdyż rower nie utrzymuje idealnie prostego toru jazdy, cały czas przesuwa się trochę w lewo, trochę w prawo. Na dodatek pamiętać należy o dziurach, które często są właśnie blisko krawędzi jezdni.

Prawda jest taka, że „możliwie blisko prawej krawędzi jezdni” to dla rowerzysty dbającego o bezpieczeństwo co najmniej pół metra, a często i metr.

Niestety przepisy nie definiują odległości od krawędzi, w niektórych sytuacjach może być to nawet blisko lewej strony pasa.


Ubezpieczenie OC rowerzysty

W Polsce obecnie ubezpieczenie OC dla rowerzystów nie jest obowiązkowe. Można je kupić dobrowolnie (bardzo zachęcam do wykupienia ubezpieczenia), a kosztuje ono zaledwie kilkanaście do kilkudziesięciu złoty rocznie w wersji podstawowej.

Co jednak jeśli jednak nie posiadamy ubezpieczenia OC i wyrządzimy komuś szkodę na rowerze?

W takim wypadku rowerzysta odpowiada za wyrządzoną szkodę na zasadach ogólnych prawa cywilnego. Zgodnie z art. 415 kodeksu cywilnego ponosi on osobistą odpowiedzialność całym swoim majątkiem.

Słowem mówiąc – za wyrządzone szkody musi zapłacić z własnej kieszeni (jeśli oczywiście będzie jego wina – czyli się przyzna sam, lub policja tak stwierdzi).


Podsumowanie

Warunki drogowe wymagają na rowerzyście spełnienia wielu wymogów. Ich przestrzeganie pozwala nie tylko ustrzec się mandatu, ale także sprawia, że jesteśmy znacznie bezpieczniejsi. Nie zagrażamy również innym uczestnikom ruchu. Lampka, odblaski rowerowe, dzwonek – to wszystko ma na celu uchronić nasze życie i życie pobliskich osób. Obowiązkowo wyposaż rower w niezbędne elementy – KASK!!!!

Poniżej również bezpośredni link do pobrania, czyli Prawo o ruchu drogowym.

Do pobrania Przepisy o ruchu drogowym



Zasady bezpiecznej jazdy by Loco On The Way

Poniżej kilka zasad, rad, które zwiększą nasze bezpieczeństwo na drodze. Oczywiście im więcej tym lepiej, ale to naprawdę absolutne minimum w mojej ocenie. Rozwinięcia poniższych haseł powyżej.

  1. Wyposaż swój rower

  2. KASK – załóż obligatoryjnie kask na głowę. KASK to ŻYCIE!

  3. Nie jeździmy po chodniku

  4. Jeździmy do drogach dla rowerów (DDR/CPR)

  5. Nie jeździmy po pasach, przeprowadzamy rower „na pieszo” – chyba, że jest przejazd rowerowy

  6. Rowerzystko – wyraźnie sygnalizuj każdy swój manewr na drodze

  7. Jadąc w parach nie przeszkadzaj innym użytkownikom drogi

  8. Nie rozmawiaj przez telefon podczas jazdy rowerem. Zatrzymaj się.

  9. Jeżeli słuchasz muzyki przez słuchawki to zakładaj tylko jedną słuchawkę

  10. Jedź możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, ale dostosuj odległość do warunków na drodze.

  11. Ubezpiecz się

p.s. oczywiście nie oceniam zasadności danego znaku na danej drodze w danym miejscu, ponieważ miałym parę wątpliwości:(


KASK to ŻYCIE

Zawsze, ale to zawsze zakładaj kask. To jedyna rzecz, która chroni rowerzystę. Nie ma znaczenia czy to krótka przejażdżka po bułki do sklepu, rodzinny wyjazd czy też wyścig (ufff… tutaj regulamin wymaga kasku) ZAWSZE ZAKŁADAJ KASK!

Czy to nie jest czasami tak, że kierowca, który jest czynnym rowerzystą/kolarzem zdecydowanie inaczej porusza się na drodze samochodem, jeżeli wokół pojawiają się rowerzyści. Jakoś wówczas 1,5m to minimum.

Natomiast w każdym innym przypadku jest mówiąc delikatnie „jest różnie”, stąd nie pajacuje, tylko załóż kask!

Punkt widzenia zmienia się od punktu siedzenia.


Jeżeli kogoś ująłem na zdjęciach, a nie życzy sobie swojej obecności w tym wpisie to proszę o info.


Jeżeli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:

  • zapisz się do wysyłanego raz na miesiąc newslettera:


  • albo szukaj mnie tutaj:

Znalezione obrazy dla zapytania instagram logo pngZnalezione obrazy dla zapytania facebook logo png