Jakiego masz FTP-a?

Jest to chyba najczęstsze pytanie wśród kolarzy w Polsce. Jakiego masz FTP-a, ile watów na kilogram, a ile trenujesz, a ile km jeździsz, a ile waży twój rower i chyba moje ulubione, które znajduje się w TOP3, czyli jaki dystans jeździsz? A po odpowiedzi…, że Mini/FIT wówczas pojawia się taka urocza konsternacja na twarzy z dodatkowym komentarzem…: „a opłaca ci się przyjeżdżać na godzinę wyścigu przez pół polski?” To tak jakby zapytać Usaina Bolta czemu nie biega maratonów, tylko takie krótkie dystanse?:)

Stąd, powyższe zainspirowało mnie do napisania paru słów w tym temacie, ponieważ w brew pozorom jest on dość istotny, aby poprawnie zdefiniować dwa różne pojęcia, a tak często wrzucane do jednego worka!

W związku z czym rozpocznę od przedstawienia moich subiektywnych definicji, czyli co to jest forma sportowa oraz co to jest forma osobista moim zdaniem w kontekście kolarstwa (wyścigów, treningów).


Co to jest FORMA SPORTOWA?

Forma sportowa jest mierzona naszymi osiągnięciami w wyścigach/zawodach. Natomiast osiągnięcia to zajmowane miejsca w kategorii wiekowej lub w klasyfikacji OPEN w danym wyścigu. 

Co to oznacza w praktyce?

Podam mój ulubiony przykład, a mianowicie: jest wyścig kolarski MTB, w którym startuje 600 osób na 3 dystansach (Mini, Mega, Giga).

Czas start –> Na mecie (na dystansie Mini) meldujemy się na 175 miejscu Open na 300 zawodników oraz 67 miejscu w kategorii wiekowe M3 na 120 zawodników.

a) Oni: Pytanie od kolegi/koleżanki/partnera/partnerki/żony/męża jak ci poszło?

b) Ty: A ty przedstawiasz powyższe i po chwili…

a) Oni: No szału nie ma/nie było tak źle/nie źle co poszło…

b) Ty: W sumie to niby połowa stawki, ale status na mecie „umieram”, dajcie mi pić, jeść, wszystko…!:)

A teraz WY: Czy to słaby wynik…?

Patrząc na liczby, to surowo można ocenić zawodnika, że jeszcze kilka lat świetlnych treningów przed nami. Nie wspominając o dystansach Mega czy Giga.

Co powyższe oznacza i dlaczego to takie ważne, aby dobrze ocenić formę sportową?

Dlatego, że oceniając taką osobę nie wiemy jaki ma cel sportowy, a jeżeli wiem jaki jest ten cel, to i tak w większości przypadków nie mamy pojęcia jaką drogę taka osoba przeszła, aby z”robić” taki wynik. Dochodzi do tego dyspozycja dnia, dieta, lista startowa i wiele innych czynników. Nie wspominając osób nie związanych ze sportem i w ogóle kolarstwem.

Mówi się często, że jesteś tak dobry jak twój ostatni wyścig. Trudno się z tym nie zgodzić, ale na zawodnika trzeba patrzeć szerzej niż tylko na ostatni wyścig.

Ważnym aspektem w kontekście FORMY SPORTOWEJ jest cel jaki chcemy zrealizować, ponieważ tak zdefiniowana forma sportowa jak wyżej nijak się ma do osób, dla których nie liczą się wyniki, przebijanie się do wyższych sektorów itp.

Chodzi tutaj o to, że każdy z Nas kiedyś zaczynał i tak samo dostawał „w plecy” kilka, kilkanaście minut. Stąd też formę kolarską można, a nawet powinno się oceniać poprzez celu jaki chcemy osiągnąć.

Jeżeli naszym celem jest 1 sektor startowy na dystansie Mega to dużo łatwiej i mierzalnie ocenić poziom formy. Np. 2 lata temu byłem w 5 sektorze, ale dzisiaj jestem już w drugim, czyli już nie wiele brakuje do osiągnięcia celu.

Ocena formy przez pryzmat celu moim zdaniem najlepiej obrazuje formę sportową danego zawodnika. Porównywanie się ze zwycięzcą naszego dystansu czy też zwycięzcy dystansu Giga jest jak porównanie ów zwycięzcy do zawodowego kolarza jak np. Michał Kwiatkowski.


Co to jest FORMA OSOBISTA?

Forma osobista jest progres, czyli wynik systematycznego treningu sportowego w połączeniu z rozwojem cech moralnych i siły woli jaki osiągamy w danym okresie czasu.

Co to oznacza w praktyce?

Ponownie podam przykład: Przychodzi taki dzień, że postanawiamy uprawiać piękny sport jakim jest kolarstwo. Z każdym treningiem czy też po prostu jazdą rowerem krok po kroku osiągamy jakiś progres. Po pewnym czasie jeździmy dłużej i dalej, lepiej i szybciej.

Innymi słowy osiągnęliśmy progres, wzrost formy osobistej. Czy jest on duży, mały?
Sens takiej oceny jest istotny, ale tylko w przypadku danej osoby. Dlaczego? Bo składa się na to kilka czynników:

  • każdy ma swoje tempo rozwoju,
  • każdy zaczyna w innym wieku,
  • każdy posiada dane cechy psychofizyczne,
  • każdy ma inne cele,
  • każdy ma czas dostępny na rozwój formy,
  • każdy dysponuje innymi środkami finansowymi na rozwój formy.

Jak widać jest wiele czynników, które określają formę osobistą. Generalnie rzecz ujmując – nie można przecież wymagać od 60 letniej osoby, że osiągnie generowaną moc taką samą jak 30 letni osobnik.

Natomiast bardzo ważne jest to jak dana osoba się rozwija względem siebie. Tutaj istotne, aby wyznaczyć sobie CEL, ale taki aby był możliwy do osiągnięcia uwzględniając powyższe czynniki.

Wspomniana 60-letnia osoba pewnie nie osiągnie takich wyników jak 30 letni osobnik, ale względem siebie może wyznaczyć cel, że będzie jeździł rowerem 1h dziennie. Na dzisiaj wystarcza sił, motywacji, siły woli, a czasem zdrowia na 10 minut, ale za parę miesięcy będzie można zbliżyć się do celu i go nawet osiągnąć.

Powyższe przypadki to jedynie dość skrajny przypadek, ale chciałem zaznaczyć, że forma osobista jest przypisana danej osobie i tylko przez pryzmat tej osoby powinna być rozpatrywana.

p.s. jak widać poniżej – nie zawsze jest kolorowo:( To był najgorszy start sportowo i osobiście.



Znaczenie formy sportowej i osobistej w moim kolarskim życiu

Forma sportowa i osobista się zazębia, czyli zachodzi pewna zależność. Jak moja forma osobista zgodnie z celem wzrasta to pojawia się sens w pewnym momencie porównywania jej z formą sportową, aż dochodzimy do punktu gdzie jest takie porównanie jest kluczowy w celu dalszego rozwoju formy osobistej

W moi przypadku, czyli osoby, która ma jasno określony cel jakim jest jest Mistrzostwo Polski XCO Masters relacja formy osobistej i sportowej jest nie zwykle istotna.

Dlaczego?

Dlatego, że poprzez formę sportową oceniam się vs. moi przeciwnicy  – oceniam czy jestem bliżej czy dalej. Natomiast poprzez formę osobistą oceniam siebie samego – jak realizuje treningi, czy progi mocy regularnie rosną czy spadają, czy jeżdżę szybciej i dalej z jeszcze większą mocą.

Obie formy oceny formy są dla mnie istotne. Obie są możliwe do zmierzenia i porównania, ale tutaj pojawia się jedna niezwykle istotna kwestia.

Tak jak wyniki (formę sportową) może ocenić każdy, bo jak na liście wyników jesteś 10/200 to znaczy, że jesteś 10/200 i tyle w temacie. Natomiast oceny twojej formy osobistej dokonać możesz jedynie ty sam.

Wynik wynikiem, ale tego co ma w głowie lub czego jeszcze nie mam, ile poświęciłem, ile mnie to kosztowało sił (psychicznych, fizycznych, finansowych), jak się tego dnia czułem, czy się wyspałem, czy byłem w ToiToi-u, czy to mój dzień. Te i wiele innych czynników jesteśmy jedynie sami zweryfikować i ocenić.

p.s. jak często słyszymy: dzisiaj mi nie poszło, bo się nie wyspałem (z może to całonocny ból głowy, małe dziecko, itp.), bo mam gorszy dzień i tak dalej. Natomiast od razy pojawia riposta kolegów:). Moim zdaniem nie ma co brać tego do serca. Mówić jak jest, albo nie mówić skoro inni tego nie czują. Generalnie robić swoje i tyle.

A TY, jakiego mam FTP-a?

Porównywanie formy kolarskiej na linii zawodnik-zawodnik zwłaszcza poprzez: „ja mam FTP 390w” jest moim zdaniem bez sensu. Dlaczego to błędny sposób porównywania się na wzajem? Kilka przykładów poniżej:

  • bo, waga zawodnik-zawodnik może być inna, czyli zawodnik 90kg generuje moc dużo większą niż zawodnik 65kg
  • bo, podajemy pomiar FTP czasami z różnych liczników rowerowych i różnych pomiarów mocy (nawet jak jest ten sam sprzęt to jest on inaczej skalibrowany + patrz punkt pierwszy)
  • bo, jak podajemy pomiar z badania wydolnościowego to też możemy korzystać z różnych „maszyn do pomiaru mocy”
  • bo, FTP-em się nie jeździ. Czasami liczy się tzw. głowa
  • bo, mam gorszy dzień i wtedy nic nie idzie tak jak chcemy

p.s. gdyby coś… to jeszcze nie mam FTP-a 390 wat:), ale to kwestia czasu! Więcej w poście, gdzie jest co nie co o FTP-ach Podsumowanie sezonu 2019.


Jeżeli kogoś ująłem na zdjęciach, a nie życzy sobie swojej obecności w tym wpisie to proszę o info.


Jeżeli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:

  • zapisz się do wysyłanego raz na miesiąc newslettera:


  • albo szukaj mnie tutaj:

Znalezione obrazy dla zapytania instagram logo pngZnalezione obrazy dla zapytania facebook logo png