Training Peaks, a co to?

Pewnie większość kolarzy wie co to takiego ten Training Peaks, ale pewnie jest wiele osób nie ma pojęcia. Przechodząc do meritum: to aplikacja, dzięki której Nasze wyniki, które zbierane są podczas treningu wizualizują się w postaci liczb, wykresów, tabelek i innych takich tam elek…, aby można było to potem jakoś analizować.

Oczywiście aplikacji do takich analiz jest dużo więcej, ale wiele zawodników oraz przede wszystkim trenerów korzysta z usług tejże aplikacji.

Większość urządzeń monitorujących Nasze sportowe zmagania jest „połączona” z Training Peaks, co daje nam możliwość automatycznego przesyłania danych, czyli… nie robimy ręcznej roboty.

Do dyspozycji mamy wersję na przeglądarkę internetową oraz mobilną do smartfona.

Tak jak w przypadku wpisu o aplikacji Polar Flow to ten wpis to również nie instrukcją obsługi. Ma on na celu przybliżyć najważniejsze funkcjonalności TP, bo jak sami wiecie wersja Premium, która daje pełnie możliwości to tania nie jest. To po prostu wpis-zajawka o Training Peaks.

Wpis będzie w wersji dla przeglądarek internetowych w wersji Premium (wykorzystuje 7 dniowy dostęp do usługi Premium:))


Podstawy Training Peaks

No cóż przechodzimy do meritum sprawy. Cały ten Training Peaks (będę czasami używał skrótu TP) jest dość intuicyjny i prosty w obsłudze.

Po zarejestrowaniu się mamy dostęp do aplikacji na stronie www.trainingpeaks.com Przez pierwsze 7 dni mam wersję Premium, czyli fajnie. Niestety po tym okresie przechodzimy do wersji dla ubogich:).

No może wersja Basic nie jest aż taka biedna, ale moim zdaniem jest dość duża różnica między Basic vs. Premium.

Całe menu składa się z 4 dań (1):

  • Home
  • Calendar
  • Dashboard
  • ATP

P.s. mam oczywiście do dyspozycji ustawienia, gdzie ustalamy wszystkie Nasze dane (waga, strefy tętna, HR i inne), ale to już standardowo jak we wszystkich aplikacjach (2).

No to przechodzimy do omówienia pokrótce poszczególnych obszarów TP.

p.s. platforma jest po angielsku i jest tutaj dużo skrótów lub innych wzorów, których nie będę szczegółowo opisywał, bo szkoda na to czasu w tym wpisie. Powstanie kolejny wpis, gdzie postaram się wszystkie skróty, wzory i inne takie trudne zwroty opisać. Choć wielu nie znam, to zasięgnę porady z całego internetu i innych książkowych publikacji, aby taki słownik pojęć TP zebrać w całość.


Home

Taka tam niby strona główna jak w Outlook-u (jeżeli ktoś używa:)).

  • PO lewej najbliższe zawody (3)
  • ŚRODEK plan na dzisiaj i jutro (4)
  • PO prawej to Fitness Ramp Rates (5), czyli jak wygląda Nasza forma
  • Peak Performance, czyli nasze super osiągnięcia np. dla HR, czy też mocy

Calendar

Jak sama nazwa wskazuje to kalendarz:). W moim przypadku to najczęściej wykorzystywany obszar, bo w wersji Basic inne funkcję są mało przydatne dla mnie.

Wracając to kalendarza. Mamy tutaj jak widać na załączonym obrazku kilka sekcji.

  • sekcja 5 – tutaj po prostu wybieramy datę i wyświetla Nam się dany okres, czyli nic nadzwyczajnego:)
  • sekcja 1 oraz 2 – ważna sprawa, bo tutaj mam dodane nasze treningi jak są do wykonania z poddziałem na rodzaj sportu (np. MTB, Szosa, Siłownia, Bieganie).

– pojawiają się kolory i pola na szaro. Skąd to się bierze? A no stąd, że na szaro to zaplanowany trening. Natomiast kolor zmienia się wówczas, gdy zgramy dane do TP i wówczas jeżeli wykonaliśmy plan należycie to podświetla się kolor zielony lub żółtym, gdy tak średnio nam poszło lub czerwony, kiedy trening nie został wykonany.

  • sekcja 3 – podsumowanie wyników planowany vs. wykonany.

  • Lista różnych treningów do wyboru jak niżej:

Dashboard

Kluczowa kwestia jeżeli chodzi o analizowanie danych treningowych.

Dużo wykresów i tabel w różnych układach do wyboru. Jest jedno ALE… Większość tych fajnych wykresów jest dostępna jedynie w wersji Premium. Dlatego też dość rzadko korzystam z tego obszaru w moim ubogim pakiecie.

 

  • Po lewej stronie (1) mam listę różnych wykresów gotowych do dodania.

– wybieramy tylko okres danych w nagłówku i wszystkie wykresy aktualizują się do tego wybranego okresu, ale indywidualnie nawet jeden wykres możemy dostosować do innego okresu bez względu na inne wykresy:) – mam nadzieje, ze napisałem to zrozumiale:)

  • tak jak pisałem powyżej każdy wykres możemy dodatkowo sami dostosować przez dodatkowe filtry przy każdym wykresie (1) – Lista filtrów na zdjęciu poniżej.

ATP

Chyba nigdy tak naprawdę nie używałem tej funkcji, bo nie musiałem. Jest to porostu możliwość przygotowania planu treningowe w oparciu o kilka wytycznych. Układ planu o ile dobrze doczytałem bazuje na periodyzacji trenera  jakim jest Joe Friel.

Ogólnie chyba fajna opcja, bo mam wszystko zaplanowane i ktoś nie ma trenera i nie chcę przerabiać kilku książek, aby wszystko zaplanować to może skorzystać z tej opcji.


Analiza treningu

Ostatnia kluczowa kwestia, czyli analiza treningu.

Tutaj jest fajnie, ale trzeba mieć wersję Premium, bo w wersji Basic to zbyt wiele nie da się analizować. Załóżmy, że mamy wersję Premium.

OK, to co i jak analizować?

Prz chodzimy do Calendar i klikamy dany wykonany trening. Jak widać na załączonym obrazku mamy 3 obszary:

  • 1, czyli Files – tutaj możemy wyeksportować dany trening lub za importować z innej aplikacji
  • 2, czyli analiza treningu na pełnym ekranie
  • 3, czyli analiza treningu na mniejszym ekranie:) – taka wersja mini, która poniżej jest opisana i „zobrazkowana”.

Pierwszy ekran to ogólne podsumowanie treningu oraz komentarze Moje własne i trenera – ważna sprawa!

  • Kolejne okienko po prawej stronie to podsumowanie trasy na mapie i wykres poszczególnymi danymi jak HR, kadencja i inne

  • Okienko z HR, czyli analiza HR w różnych układach (strefy i peak-i)

  • Okienko Power, czyli analiza Mocy w różnych układach (strefy i peak-i)

  • Okienko Speed, czyli analiza Prędkości w różnych układach (strefy i peak-i)

  • No i w końcu ostatnie okno, czyli analiza danych w wersji pełnoekranowej.

Dużo więcej danych i chyba bardziej przydatnych. Na uwagę zasługuje analiza okrążeń (lap-ów), gdzie mamy naprawdę bardzo dużo wskaźników dotyczących: watów, kadencji, HR, prędkości w układzie średnia, max, min.(5)

– możemy oczywiści tworzyć własne wykresy z listy, tak jak to była w sekcji Dashboard (1)

– tabela (3) pokazuje podsumowanie całego treningu

– każdy trening oczywiście możemy udostępnić na social media i się pochwalić jak nam poszło:) (1)

Generalnie można się bawić i porównywać wiele wskaźników.



Training Peaks. Czy warto?

Hmm… aplikacja fajna jest, ale tylko w wersji Premium. Wersja podstawowa szału nie robi, bo większość smaczków jest niestety ukryta. Pozostają jedynie podstawowe dane, ale to bardzo podstawowe do analizy. Choć ja sam nie wiele analizuje poprzez TP.

Chyba tym razem zacznę od 2 najważniejszych wad Training Peaks:

  • Wersja podstawowa jest bardzo uboga. W zasadzie nie wiele można analizować lub w zasadzie nic nie można analizować – to jest mega wada tej wersji.
  • Wersja Premium jest bardzo przydatna, ale jest droga. Koszt miesięczny to 20 dolców. Chcąc oszczędzić to najlepiej kupić abonament roczny za 120 dolarów, ale to dodatkowe prawie 400 złoty do budżetu kolarza.
  • Jest tylko język angielski.
  • Nie można samemu budować wykresów i tabel – są już z góry ustawione i tylko możemy wybrać okres i pochować konkretne dane dla odgórnie przygotowanej listy wykresów.

Reszty wad nie pamiętam, bo nie używam tej aplikacji w wersji Premium (wpis stworzony podczas darmowych 7 dni w wersji Premium:))

No i przechodzimy do zalet Training Peaks:

  • Dla wersji Basic:

– Dobra platforma do komunikacji z trenerem (możliwość planowanie treningów i ich realizacji wraz z komentarzem).

– Aplikacja na telefon komórkowy działa bez zarzutu i nawet w wersji Basic można dodawać komentarze do treningu i spoglądać jaki jest plan i co trzeba zrobić.

– Automatyczna (ręczna też jest) synchronizacja danych.

– Prosty i intuicyjny interfejs.

– to koniec zalet:), także jak widać szału nie ma.

  • Dla wersji Premium

– Jak już ktoś wykupi ten abonament to można się bawić w analizowanie danych. Zwłaszcza danych z danego treninigu

– Interfejs nadal prosty i intuicyjny.

– Dużo gotowych wykresów do dodania do Dashboard. Dla nie analityków, to nie trzeba super analizować, bo tylko dodajemy wykres i już. Zmieniamy ewentualnie okres danych

– Dodatkowe powiadomienia o dodaniu komentarza przez trenera na e-mail.

– Poziom formy przy każdym dniu i tygodniu, czyli cyferki dla Fintess, Fatigue i  Form.


W takim układzie kto korzysta z TP?

Krótko: chyba tylko osoby, które współpracują z trenerami. Osobiście nie znam nikogo, kto z własnej woli korzysta z TP. Z reguły to aplikacje, które otrzymujemy razem z sprzętem monitorującym. Jest przecież jeszcze Strava i jej dodatkowe rozszerzenia.

Z jakich aplikacji korzystacie?


Reasumując

Nie wykupie usługi Premium, bo mam trenera i mi to wszystko analizuje.

Nawet gdybym go nie miał to i tak bym nie wykupił tej usługi, bo to kolejne 400 zł do budżetu, a ja mam aplikację do moich urządzeń mierzących, czyli Polar. Tam mam wiele tego typu analiz i wykresów. Nie potrzeba mi więcej na tym etapie zaawansowania.

p.s. Ok, każda aplikacja może używać innych wzorów i obliczeń, które mogą się od siebie różnić, ale  dla mnie nie jest ona warta aż takiego wydatku.

Ogólnie oceniam Training Peaks w wersji Premium jako ” Nice to have”.


Jeżeli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:

  • zapisz się do wysyłanego raz na miesiąc newslettera:


  • albo szukaj mnie tutaj:

Znalezione obrazy dla zapytania instagram logo pngZnalezione obrazy dla zapytania facebook logo png