Dlaczego Polar Flow?

Kiedy pomyślałem o komputerze treningowych, to w zasadzie na okres przemyśleń zastanawiałem się głównie pomiędzy licznikiem od firmy Polar lub Garmin.

No cóż ten Garmin, choć pewnie wszyscy kolarze go wybierają (no może nie wszyscy, ale większa cześć) to jednak jest trochę drogi. Za wersję 520 z paskiem HR to wydatek 1500 zł. Ponoć tyle tam tych funkcji, że nie do ogarnięcia tak od razu. Piszę ponoć, bo tylko czytałem w internetach. Ponadto czy ten Polar to taki zły jest?

Wybór padł na Polar M450. Dlaczego?

  • nie dużych rozmiarów licznik
  • przyzwoita cena jak na licznik z GPS
  • Pasek HR – również w przystępnej cenie
  • Prosta obsługa licznika

Cały zestaw kupiłem za 700 zł (licznik+pasek HR+uchwyt do roweru) – gdzieś w internetach.

Sam głowiłem się dość długo jaki licznik kupić. Wiem, że to nie łatwa decyzja, dlatego postanowiłem napisać kilka słów o liczniku, a w zasadzie o aplikacji Polar Flow, ponieważ licznik to tylko zbierania danych. Natomiast potem trzeba to jakoś przeanalizować.

Mam nadzieje, że poniższe informację przydadzą Wam się do podjęcia wyboru licznika/aplikacji, która spełni Wasze oczekiwania.

W tym wpisie skupię się głównie na aplikacji w przeglądarce internetowej okiem kolarza amatora. P.s. nie będzie to oczywiści instrukcja obsługi:)

p.s. załączone zdjęcia, które są w treści posta – klikamy – powiększają się. Widać wówczas wszystko bardzo wyraźnie.


Aplikacja Polar Flow

Aplikacja Polar Flow jest dostępna zarówno w telefonie jak i przeglądarce internetowej.

Oczywiście w przeglądarce mamy więcej opcji do zabawy, to i tak wersja mobilna jest wystarczająco rozbudowana, aby na szybko przejrzeć dany trening: ten już wykonany lub zaplanowany.

Dostęp do aplikacji wymaga jedynie rejestracji urządzenia na stronie https://flow.polar.com. Dostajemy login i możemy od razu rejestrować Nasze treningi oraz inne aktywności.


Jak działa aplikacja?

Po każdym treningu lub innej aktywności możemy synchronizować dane z licznika poprzez kabel USB, który podłączamy do komputera lub poprzez bluetooth poprzez aplikację na smartfonie.

Samo zgrywanie danych trwa dość krótko, ale uzależnione jest od ilości treningów jakie są do przesłania. Zgranie jednego treningu trwa około 2 minuty poprzez aplikację na telefonie.

I już. Mam dane przetransferowane. Teraz możemy je analizować za pomocą aplikacji w przeglądarce lub telefonie.


Struktura aplikacji, czyli główne funkcje

Aplikacja w przeglądarce wygląda jak niżej na zdjęciu (klikamy na zdjęcie:)).

Na samej górze jest główne menu, które steruje całą aplikacją oraz ustawieniami.  – czerwona ramka

W skład menu wchodzi:

  • Aktualności – najnowsze dodane treningi: moje własne oraz osób obserwowanych
  • Eksploruj – tutaj możemy na mapie wyszukać wykonane aktywności wszystkich osób, które rejestrują dane aplikacji ( z całego wielkiego świata)
  • Dziennik
  • Postępy
  • Społeczność – tutaj info o grupach, w których się znajdujemy lub jakie są dostępne
  • Programy – sekcja, w której wyznaczamy sobie Nasz cel biegowy (5, 10, 21, 42km). Następnie system przygotuje nam plan treningowy, aby taki cel osiągnąć
  • Mój profil: ustawienia, profile sportowe, produkty. Moje ulubione trasy oraz powiadomienia z Polar

Pokrótce omówię najważniejsze obszary tych sekcji, dlatego też skupię się głównie na dziale: Dziennik, Postępy.


Aktualności

Sekcja to: najnowsze dodane treningi moje własne oraz osób obserwowanych przeze mnie. Tutaj dość szybko możemy wyszukać osób obserwowanych poprzez pole Szukaj osób.

Eksploruj

W tej sekcji możemy na mapie wyszukać wykonane aktywności wszystkich osób, które rejestrują dane w aplikacji. Możemy używać przy wyszukiwaniach wielu filtrów, które precyzyjnie pomogą Nam wyszukać tego czego aktualnie potrzebujemy. Np. funkcja jest przydatna jeżeli chcemy poszukać jakiejś ciekawej trasy w regionie, gdzie nigdy wcześniej nie jeździliśmy. Potem taką trasę można sobie zgrać na licznik (jeżeli mamy taki licznik, który ma funkcję mapy).

Społeczność

Tutaj info o grupach, które można samemu utworzyć lub jakie są dostępne, czyli do których mogę dołączyć.

Programy

Sekcja, gdzie wyznaczamy sobie Nasz cel biegowy (5, 10, 21, 42 km) i system przygotuje nam plan treningowy, aby taki cel osiągnąć. Uważam, że bardzo przydatna dla osób, które chcą trenować (tylko wersja dla biegaczy), a nie posiadają trenera. Oczywiście to tylko systemowy plan, ale jakiś już jest.

Sami tutaj decydujemy co chcemy osiągnąć, kiedy zaczynamy realizację oraz kiedy jest planowana impreza, w której chcemy wziąć udział. Wyznaczamy sobie również sami dni, w których chcemy mieć odpoczynek.

Całość planu zapisuje się automatycznie w kalendarzu, czyli mamy wszystko zaplanowane. Pozostaje Nam tylko trenować:), czyli najłatwiejsza cześć…hehe:)Mój profil (Marcin Jasiński – lista rozwijana po prawej stronie)

Tutaj znajdziemy ustawienia dotyczące:

  • Wyświetl mój profil – podsumowanie całości z wykresami i liczbami
  • Ustawienia – kilka opcji do ustawień. Najważniejsze to Konto, czyli np. z jaką inną aplikacją/usługą mają się synchronizować dane. Mamy do wyboru kilka:
    – Strava,  TrainingPeaks, Endomondo, Facebook, MyFitnessPal, Nike+
  • Profile sportowe  – ważne element, ponieważ tutaj tworzymy profile sportowe, np. kolarstwo górskie, gdzie wybieramy parametry, które pojawią się na wyświetlaczu Naszego licznika, dlatego tutaj kilka ujęć tego obszaru aplikacji.

Tutaj możemy dowolnie ustawić Nasze dane dla dane dyscypliny oraz ustawić jej parametry dotyczące np. stref tętna lub mocy dla każdego urządzenia. Tutaj również ustawiamy widok danych treningowych, czyli jakie dane i ile tych danych będzie dostępne w liczniku.

W tym przypadku mam zegarek (M400) oraz licznik (M450).

Produkty

Informacje o tym , jakie urządzenia są zarejestrowane w aplikacji.

⇒ Dziennik

Jak dla mnie to najważniejsza cześć całej aplikacji i najczęściej wykorzystywana (główne menu dla Dziennik w czerwonej ramce).

Dziennik składa się z: (poniżej wszystkie zdjęcia analogicznie z poniższą listą)

  • Dziennik – kalendarz z Naszymi aktywnościami zrealizowanymi oraz z planami treningowymi
  • Historia treningów – lista wykonanych treningów w postaci listy
  • Aktywność – informacja o przebiegu dnia i snu z danymi takimi jak: tętno, ilość kroków i inne. Tutaj trzeba mieć raczej zegarek, aby monitorować całodobową aktywność
  • Stan regeneracji – dość przydatna funkcja, ponieważ dość łatwo można ocenić ile potrzebujemy czasu na regenerację po wykonaniu danego treningu
  • Balance – nie mam wagi od Polar, także nie wiele tutaj widać. Stąd brak zdjęcia

⇒ Postępy

Postępy składają się z:

  • Podsumowanie treningu – wszystkie podstawowe informację w dowolnych okresach, gdzie na wykresie możemy zobaczyć kilka parametrów do wyboru jak niżej
  • Podsumowanie aktywności – wszystkie aktywności z podstawowymi danymi jak np. kalorie, ilość kroków, masa ciała
  • Raport Running Index – wykres pokazujący twoje postępy w bieganiu w oparciu o Running Index, czyli  wskaźnik w oparciu o tętno i prędkość mierzoną przez sensor GPS lub sensor biegowy. Na ile jest wiarygodny to nie wiem, bo biegaczem nie jestem, ale coś jest:)


Analiza treningu

Przechodzimy do konkretów:) Hmm… pomimo, że powyższe informację są ważne dla całego rozwoju i przygotowania treningu, to dla mnie kluczowa jest analiza danej jednostki treningowej. Dlatego poniżej kilka słów wyjaśnienia jak to robi Polar Flow.

Chcąc analizować dany trening najwygodniej jest przejść do sekcji Dziennik i klikając w dział Dziennik mamy kalendarz z danym treningiem. Klikamy i otwiera się kartę treningu jak niżej, która jest podzielona jakby na 3 obszary:

  1. Ogólne podsumowanie treningu + mapa z przejechanej trasy
  2. Wykresy z pomiarami: tętno, kadencja, moc, prędkość
  3. Tabela z podziałem na okrążenia (lap-y)

Poniższe zdjęcie to ogólne podsumowanie z całego treningu:

  • różne parametry treningu (np. czas, km, tętno, moc)
  • możliwość dodania komentarza i samopoczucia
  • mapa z trasą
  • dany trening możemy udostępnić na Facebook-u
  • jest opcja odtworzenia treningu, czyli taka wizualizacja z muzyką, zdjęciami z maps google + kluczowe wyniki z danego treninigu
  • treningi możemy wyeksportować (do innych aplikacji) lub też usunąć

Ponadto jeżeli połączymy Polar Flow np. z Training Peaks to możemy dany trening mieć w innych aplikacjach (automatycznie).

Kolejna cześć to wykresy z głównymi parametrami monitorującymi Nasz trening, czyli np. tętno, moc, kadencja, spadki/wzniesienia.

Co tutaj możemy zrobić?

  • podzielić suwakiem dany odcinek czasu i wówczas poniżej podsumowanie pod wykresami dostosuje dane do tego wybranego odcinka
  • są dodatkowe ustawienia/filtry, gdzie dane możemy schować lub dodać
  • jest widok na pełen ekran

Ostatnia cześć, czyli podsumowanie danych per dane okrążenia z kluczowymi danymi: tętno, moc, prędkość.


Podsumowanie

Jak widać powyżej funkcji i możliwości analizy w aplikacji Polar Flow jest bardzo dużo.

Dane są przystępne i dość ładnie wizualnie przedstawione. Nawet laik jest w stanie – sobie samemu – przeanalizować różne parametry bez większej specjalistycznej wiedzy.



Polar Flow + Marcin = ???

Moja natura jest taka, że lubię analizować. Wszystko co jest w okół mnie, w tym między innymi liczby.

Aplikacja spełnia moje zapotrzebowanie na analizę danych zarówno w przeglądarce internetowej jak i smartfonie. Korzystam z obu opcji, bo dość często się przemieszczam i nie zawsze mogę korzystać z komputera.

Tak jak pisałem powyżej, głównie korzystam z funkcji analizy danego treningu. Dlaczego? Bo tak…:) Żartuje of kors.

  • Reszta funkcji są przydatne oraz dość przejrzyście wizualizują moje realizacje, ale… moje potrzeby są zaspokajane z punktu widzenia konkretnego treningu
  • Dlaczego nie mam planu treningowego? A nie mam, bo plan jest w Training Peaks, gdzie zostaje wrzucany przez mojego trenera
  • Być może wykorzystywał bym do analizy treningu wspomniany Training Peaks, ale ta aplikacja do takiej analizy jest po prostu odpłatna (cennik TP) – no to po co płacić, skoro Polar Flow wystarcza do analizy treningu, aby sprawdzić czy został wykonany poprawnie
  • Nad resztą innych parametrów czuwa mój trener, także nie mam ciśnienia na inne funkcje, choć powtarzam są całkiem przydatne, a w dodatku są za free

Wady i zalety 

Moje wady i zalety, które zauważyłem bazując na ponad 2 letnim doświadczeniu we współpracy z tą aplikacją.

Zalety:

  • Dostępność aplikacji: przeglądarka internetowe oraz smartfon (ważne dla mnie, bo mam dostęp od ręki do danych i analizy wykonanego treningu – telefon zawsze mamy ze sobą)
  • Synchronizacja danych m.in. przez smartfon – około 2-3 minut (można przez USB, ale trochę szkoda czasu na ten cały proces)
  • Możliwość edycji profili sportowych w telefonie
  • Intuicyjny interface aplikacji w telefonie oraz przeglądarce
  • Dużo, ale nie za dużo wykresów i podsumowań do analizy treningów
  • Polar Flow łączy się z Strava, Training Peaks oraz Endomondo – kluczowe dla mnie jest Training Peaks
  • Bardzo prosta obsługa aplikacji i samego licznika
  • Fajna opcja udostępniania treningu i zapisu z kluczowymi danymi na istniejącym już zdjęciu. Następnie możemy taką fotkę wrzucić na każdy social media
  • W zasadzie nigdy się „nie wykrzaczyła”:)

Wady:

  • Aplikacja na telefon tylko dla systemu iOS i Android (brak Windows Phone – o ile to dla kogoś wada:))
  • Dla mnie „trochę” minus za ilość danych jednocześnie na wyświetlaczu. Obecnie w tej wersji licznika to 4 parametry. OK, można mieć kilka ekranów na jednym profilu sportowym, ale wówczas trzeba przełączać je podczas jazdy rowerem, co jest średnio bezpieczne – p.s. Polar V650 ma chyba taką możliwość posiadania większej ilości parametrów na jednym ekranie
  • Chyba to wszystkie wady, które mi się przydarzyły na ten moment

Jeżeli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:

  • zapisz się do wysyłanego raz na miesiąc newslettera:


  • albo szukaj mnie tutaj:

Znalezione obrazy dla zapytania instagram logo pngZnalezione obrazy dla zapytania facebook logo png